Opracowanie jest swego rodzaju instrukcją pobudzania kreatywności umysłu człowieka. Czytelnik pozna zasady funkcjonowania umysłu jako kreatora nowej wiedzy, rolę intuicyjnych ?podpowiedzi? oraz ograniczeń spowodowanych przez modele myślowe, które zakorzeniają się w ludzkim umyśle poprzez wychowanie i edukację. Nie mniej ważne jest poznanie uwarunkowań procesu twórczego, tkwiących wewnątrz człowieka i znajdujących się w jego otoczeniu. W pracy poświęcono wiele miejsca omówieniu uwarunkowań osobowościowo-emocjonalnych, organizacyjno-metodycznych oraz kulturowych, edukacyjnych i instytucjonalnych. Rozważania teoretyczno-informacyjne uzupełniono przykładami z życia, zaczerpniętymi z literatury oraz własnych doświadczeń i obserwacji autora. Książka jest adresowana głównie do studentów studiów doktoranckich, studentów studiów II stopnia kierunków ekonomicznych, pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych oraz menedżerów tak zwanych organizacji inteligentnych, organizacji uczących się, a także jednostek organizacyjnych, które w szerszym zakresie wykorzystują lub zamierzają wykorzystać wiedzę pracowników do utrzymania lub zdobycia konkurencyjnej pozycji na rynku. Pozycja ta powinna wejść do zestawu obowiązkowej literatury z przedmiotów Zarządzanie wiedzą i Metodologia pracy twórczej.