Autorka podjęła w publikacji szereg ważnych i aktualnych problemów dotyczących kształcenia zawodowego i jego głównego animatora – nauczyciela przedmiotów zawodowych. Odwołanie się do opinii studenckich na ten temat uzyskanych w Polsce i Portugalii posiada niewątpliwe walory poznawcze, a ponadto stanowi inspirację do sformułowania rekomendacji i postulatów dla praktyki szkolnictwa zawodowego i edukacji nauczycieli. […] Wartością jest aktualna i reprezentatywna bibliografia oparta na znacznej liczbie źródeł portugalskich. Przeprowadzone badania inspirują do dyskusji i wykorzystania konkretnych sugestii praktycznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Zdzisława Wołka
Z recenzji prof. dr. hab. Zdzisława Wołka
Monografia składa się z siedmiu rozdziałów. Pięć pierwszych zawiera rozważania teoretyczne, a dwa kolejne to opracowanie empiryczne przeprowadzonych badań. Rozdział szósty prezentuje przyjęte założenia metodologiczne i organizacyjne badań. W rozdziale siódmym omówione zaś zostały wyniki badań analizy porównawczej opinii studentów polskich i portugalskich. Książka zawiera ponadto próbę uogólnienia wyników badań – sformułowane wnioski, postulaty i rekomendacje – oraz krytykę metodologiczną. Zakończenie przedstawia normatywny wizerunek kształcenia zawodowego.
Osiągnięciem Autorki jest (Z recenzji dr. hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ):
– uniknięcie jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów zainteresowania pedagogiki porównawczej i jednoczesne zachowanie spójności i precyzyjności w formułowaniu prezentowanych myśli;
– próba interdyscyplinarnego ujęcia aktywności nauczyciela przedmiotów zawodowych wraz z ich uwarunkowaniami;
– analizowanie współczesnej przestrzeni pedagogiczno-aksjologicznej (edukacyjno-społecznej) z perspektywy odpowiedzialności za przyszłość człowieka-podmiotu z równoczesnym sygnalizowaniem tego, co stanowi źródło owej koncepcji, jej teoretyczną inspirację w wymiarze allocentrycznym;
– logiczna struktura, odznaczająca się przejrzystością wywodu i – co najważniejsze – wnosząca nowe treści, m.in. w postaci próby humanistycznej oceny działań ukierunkowanych na nauczyciela;
– poprawna systematyzacja opracowania;
– fakt, że przedstawiony materiał pozwala również praktycznie spojrzeć na m.in. działalność nauczycielską i proces nauczania w środowisku ponadnarodowym i ponadpaństwowym.
– próba interdyscyplinarnego ujęcia aktywności nauczyciela przedmiotów zawodowych wraz z ich uwarunkowaniami;
– analizowanie współczesnej przestrzeni pedagogiczno-aksjologicznej (edukacyjno-społecznej) z perspektywy odpowiedzialności za przyszłość człowieka-podmiotu z równoczesnym sygnalizowaniem tego, co stanowi źródło owej koncepcji, jej teoretyczną inspirację w wymiarze allocentrycznym;
– logiczna struktura, odznaczająca się przejrzystością wywodu i – co najważniejsze – wnosząca nowe treści, m.in. w postaci próby humanistycznej oceny działań ukierunkowanych na nauczyciela;
– poprawna systematyzacja opracowania;
– fakt, że przedstawiony materiał pozwala również praktycznie spojrzeć na m.in. działalność nauczycielską i proces nauczania w środowisku ponadnarodowym i ponadpaństwowym.