Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Polsce i w Portugalii

Izabella Kust
Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Polsce i w Portugalii
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Autorka podjęła w publikacji szereg ważnych i aktualnych problemów dotyczących kształcenia zawodowego i jego głównego animatora – nauczyciela przedmiotów zawodowych. Odwołanie się do opinii studenckich na ten temat uzyskanych w Polsce i Portugalii posiada niewątpliwe walory poznawcze, a ponadto stanowi inspirację do sformułowania rekomendacji i postulatów dla praktyki szkolnictwa zawodowego i edukacji nauczycieli. […] Wartością jest aktualna i reprezentatywna bibliografia oparta na znacznej liczbie źródeł portugalskich. Przeprowadzone badania inspirują do dyskusji i wykorzystania konkretnych sugestii praktycznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Zdzisława Wołka

Monografia składa się z siedmiu rozdziałów. Pięć pierwszych zawiera rozważania teoretyczne, a dwa kolejne to opracowanie empiryczne przeprowadzonych badań. Rozdział szósty prezentuje przyjęte założenia metodologiczne i organizacyjne badań. W rozdziale siódmym omówione zaś zostały wyniki badań analizy porównawczej opinii studentów polskich i portugalskich. Książka zawiera ponadto próbę uogólnienia wyników badań – sformułowane wnioski, postulaty i rekomendacje – oraz krytykę metodologiczną. Zakończenie przedstawia normatywny wizerunek kształcenia zawodowego.

Osiągnięciem Autorki jest (Z recenzji dr. hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ):

– uniknięcie jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów zainteresowania pedagogiki porównawczej i jednoczesne zachowanie spójności i precyzyjności w formułowaniu prezentowanych myśli;
– próba interdyscyplinarnego ujęcia aktywności nauczyciela przedmiotów zawodowych wraz z ich uwarunkowaniami;
– analizowanie współczesnej przestrzeni pedagogiczno-aksjologicznej (edukacyjno-społecznej) z perspektywy odpowiedzialności za przyszłość człowieka-podmiotu z równoczesnym sygnalizowaniem tego, co stanowi źródło owej koncepcji, jej teoretyczną inspirację w wymiarze allocentrycznym;
– logiczna struktura, odznaczająca się przejrzystością wywodu i – co najważniejsze – wnosząca nowe treści, m.in. w postaci próby humanistycznej oceny działań ukierunkowanych na nauczyciela;
– poprawna systematyzacja opracowania;
– fakt, że przedstawiony materiał pozwala również praktycznie spojrzeć na m.in. działalność nauczycielską i proces nauczania w środowisku ponadnarodowym i ponadpaństwowym.










Wstęp
Introduction

Rozdział 1. Wielowymiarowość zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych

1.1. Zawód jako kategoria badawcza
1.2. Podstawowe koncepcje zawodu nauczyciela
1.3. Kierunki zmian w przygotowaniu do wykonywania zawodu nauczyciela
1.4. Kontekst teoretyczny i uwarunkowania formalno-prawne zawodu nauczyciela
1.5. Status formalno-prawny nauczycieli w krajach europejskich
1.6. Złożoność i specyfika pracy nauczyciela kształcenia zawodowego
1.7. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego w Polsce i w Portugalii

Rozdział 2. Zawód nauczyciel – analiza ważniejszych badań empirycznych

2.1. Profesjonalizm nauczyciela
2.2. Pozycja społeczna nauczyciela
2.3. Prestiż zawodu nauczyciela
2.4. Autorytet nauczyciela

Rozdział 3. Rozwój zawodowy nauczycieli – istota, modele, perspektywy

3.1. Istota rozwoju zawodowego nauczycieli
3.2. Modele i perspektywy rozwoju zawodowego nauczycieli
3.3. Modele kształcenia nauczycieli w Europie
3.4. Koncepcje rozwoju zawodowego nauczycieli w badaniach
3.5. Innowacyjność w procesie rozwoju zawodowego nauczycieli

Rozdział 4. System edukacji w pryzmacie uwarunkowań zewnętrznych

4.1. Edukacja i szkoła jako instytucje społeczne
4.2. Reformy systemu oświatowego
4.3. Wyzwania wobec edukacji

Rozdział 5. Systemy kształcenia zawodowego w Polsce i w Portugalii

5.1. Wprowadzenie
5.2. Polski system kształcenia
5.3. Portugalski system kształcenia
5.4. Geneza i uwarunkowania kształcenia zawodowego w Polsce
5.5. Geneza i uwarunkowania kształcenia zawodowego w Portugalii
5.6. Swoistość kształcenia zawodowego w Portugalii
5.7. Kierunki rozwoju kształcenia zawodowego w Portugalii
5.8. Kierunki zmian w szkolnictwie zawodowym

Rozdział 6. Metodologiczne i organizacyjne założenia badań własnych

6.1. Czynniki naukowego poznania
6.2. Uzasadnienie badań
6.3. Przedmiot i cel badań
6.4. Problematyka – pytania i oczekiwania badawcze
6.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze
6.6. Zmienne i wskaźniki
6.7. Teren badań
6.8. Miejsce prowadzenia badań. Studenci polscy i portugalscy, teren badań – podobieństwa i różnice
6.9. Dobór próby badawczej i jego uzasadnienie
6.9.1. Uzasadnienie doboru próby badawczej
6.9.2. Sposób doboru próby badawczej
6.9.3. Jakościowe i statystyczne uzasadnienie doboru próby badawczej
6.9.4. Harmonogram badań i procedura badawcza
6.9.5. Charakterystyka badanych studentów w Polsce i w Portugalii
6.10. Metody analizy statystycznej

Rozdział 7. Nauczyciele przedmiotów zawodowych w opinii studentów polskich i portugalskich. Analiza porównawcza

7.1. Wprowadzenie
7.2. Możliwości zatrudnienia w zawodzie nauczyciela przedmiotów zawodowych
7.3. Poglądy na temat rozwoju zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych i wiedzy o zawodach
7.4. Dylematy i oczekiwania wobec zatrudnienia w zawodzie nauczyciela przedmiotów zawodowych
7.5. Prestiż społeczny zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych
7.6. Czynniki wyjaśniające zróżnicowane opinie studentów polskich i portugalskich. Modele wieloczynnikowe
7.7. Modele regresji porządkowej
7.7.1. Model 1. Ocena stopnia świadomości podjęcia decyzji o zatrudnieniu w szkole
7.7.2. Model 2. Ocena stopnia, w jakim nauczyciele kształcenia zawodowego mają możliwość rozwoju zawodowego w gospodarce
7.7.3. Model 3. Ocena stopnia, w jakim nauczyciele kształcenia zawodowego mają możliwość doskonalenia umiejętności u pracodawców
7.7.4. Model 4. Ocena prestiżu społecznego zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego
7.7.5. Podsumowanie

8. Wnioski z badań

9. Postulaty

10. Rekomendacje (prognozy, perspektywy)

11. Krytyka metodologiczna i pytania otwarte

Zakończenie
Conclusion

Aneks

Załącznik 1. Analiza porównawcza wybranych zagadnień edukacyjnych w Polsce i Portugalii
Załącznik 2. Zmienne i wskaźniki
Załącznik 3. Kwestionariusz ankiety skierowany do studentów polskich i portugalskich
Załącznik 4. Inquérito dirigido aos estudantes/professores da profissão
Załącznik 5. Specyfika kształcenia zawodowego – propozycja obszarów tematycznych dla kształcenia studentów na kierunku pedagogika
Załącznik 6. Model doradztwa zawodowego dla rodziców [5 lipca 2022 roku]. Rekomendacje

Bibliografia
Spis schematów, tabel i wykresów
Spis schematów
Spis tabel
Spis wykresów

Data wydania: 2025-01-13
ISBN: 978-83-8294-331-3, 9788382943313
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 688
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Izabella Kust doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Zainteresowania badawcze: proces zmian w kształceniu zawodowym i w systemie oświaty, problematyka efektywności i jakości w edukacji, badania ewaluacyjne w oświacie, badania rynku pracy. Uczestniczka...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Polsce i w Portugalii aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Polsce i w Portugalii. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2025 nakanapie.pl