Muzeum sztuki, instytucja powołana przez oświecenie jest dla wielu tradycyjnie nastawionych odbiorców miejscem przeżyć estetycznych i edukacji. Jednakże ten model muzeum został poddany w XX wieku daleko idącej modernizacji, po części za sprawą nowej historii sztuki i nowej muzeologii, wprowadzeniu do badań nad muzeum min. antropologii, semiotyki i socjologii, a także dzięki awangardowym poczynaniom artystów. Antologia Muzeum sztuki odzwierciedla zasadnicze wątki wszystkich toczonych w XX wieku dyskusji proponując reprezentatywny wybór tłumaczeń i komentarzy. Trzy rozdziały przeprowadzają czytelnika od wypowiedzi historyka sztuki i filozofów (H. Sedlmayr, Th. Adorno, N. Goodman, J. Margolis, A. Malraux, J-F Lyotard), przez zagadnienia instytucjonalnych kontekstów dzieła sztuki w muzeum (D. Crimp, C. Duncan, P.Vergo, M. Bal, C. Deliss, G. Porter), aż po teoretyczne teksty krytyków i artystów (B. ODohery, B. Buchloh, J. Kosuth), problematykę architektury muzealnej (V. Newhouse) by na koniec przybliżyć specyfikę muzeum wirtualnego (S. Dietz). Wybór przywołuje teksty starsze i już klasyczne, ważne dla zrozumienia problematyki muzeum, jak i te odzwierciedlające najnowsze stanowiska.SPIS TREŚCIWstępPROBLEM MUZEUMHans SedlmayrMuzeumWystawaMariusz BrylHans Sedlmayr: muzeum jako symptom "epoki bez Boga"Paul ValeryProblem muzeówTheodor W. AdornoMuseum Valery ProustHanna SzabelskaOntologia dzieła sztuki w świetle dylematu: przedmiot/podmiorNelson GoodmanKoniec muzeum?Maria KorusiewiczJak funkcjonuje dzieło sztuki, czyli muzeum Nelsona GoodmanaJoseph MargolisKoncepcja muzeum sztukiLilianna BieszczadInstytucjonalność sztukiAndre MalrauxMuzeum wyobraźni (fragmenty)Adam DziadekMuzeum nowoczesności Andre MalrauxJean-Francois LyotardLes ImmateriauxAlina MitekJean-Francois Lyotarda manifest(acja) immaterialności. W stronę nowej antropologiiMUZEUM JAKO INSTYTUCJADouglas CrimpKoniec sztuki i narodziny muzeumMaria PopczykDialektyka początku i końcaCarol DuncanMuzeum sztuki jako rytuałDorota GłazekMuzeum - rytuały i preparaty z organizmu sztukiPeter VergoMilczący obiektAndrzej SzczerskiKontekst, edukacja, publiczność - muzeum z perspektywy "Nowej muzeologii"Mieke BalDyskurs muzeumMarta zającNowa muzeologia, lub jak spojrzeć w oczy MeduzieClementine DelissSwobodne spadanie - stopklatka. Afryka, wystawy, artyściOlga TopolDeliss. Płaszczyzny percepcjiiGaby PorterPrzejrzeć przez konkret: eministyczne spojrzenie na muzeaBeata GontarzOd praktycznych strategii do strategicznych praktyk. Sztuka kobieca i feministyczna krytyka arytstycznaPRZESTRZENIE EKSPOZYCJIBrian O'DohertyUwagi o przestrzeni galeriiŁukasz GuzekOd "white cube" do "alternative space"Benjamin BuchlohFikcyjne muzeum Marcela BroodthaersaJoanna KisielSmutek muzeumJoseph KosuthUwagi na temat kateksjiVioletta Sajkiewicz(Kon)tekst wystawy jako forma reinterpretacji sztukiJean-Marc PoinsotWielkie wystawy. Zarys typologiiSebastian CichockiWystawa sztuki współczesnej jako strategia reinterpretacji historii sztukiVictoria NewhouseW stronę nowego muzeumIrma KozinaDialog tradycji i awangardy: ontogeneza współczesnego muzeumSteve DietzKuratorstwo (w) sieciPiotr Zawojski"Muzea bez ścian" w dobie rewolucji cyfrowej