Musical nad Wisłą to pierwsza książka opisująca trudne dzieje musicalu w Polsce i polskiego musicalu w czasach PRL-u. W jej kolejnych rozdziałach oczom czytelnika odsłania się historia musicali amerykańskich, wystawianych ze zmiennym powodzeniem w polskich operetkach i teatrach muzycznych. Jej autor skupia się jednak przede wszystkim na rodzimych utworach muzyczno-teatralnych, powstających w różnych ośrodkach i sięgających do różnych tradycji muzycznych. Opisuje działalność Danuty Baduszkowej, która stworzyła w Gdyni prężne centrum musicalu opartego w dużej mierze na polskiej klasyce literackiej, eksperymenty w rodzaju wspomnianej Nagiej czy Witkacowskiego "musicalu" Szalona lokomotywa, zrealizowanego w krakowskim Teatrze Stu, wreszcie śmiałe inscenizacje lat 80., kiedy słynna Kolęda-nocka czy prapremiera w Gdyni Jesus Christ Superstar udowadniały, że również w Polsce teatr muzyczny może być kontrowersyjnym teatrem politycznym.