Pomimo niezwykle bogatej literatury, krajowej i zagranicznej, dotyczącej oddziaływania Internetu na organizacje gospodarcze, brak jest publikacji pokazującej w sposób holistyczny, a jednocześnie maksymalnie syntetyczny, całą złożoność tego wpływu z trzech niezbędnych dla całości obrazu i wyraźnie zaznaczonych perspektyw, czyli jego wpływu na nie jako globalnej infrastruktury sieciowej, możliwości oddziaływania na przedsiębiorstwa różnorakich podmiotów poprzez przestrzeń cyfrową, w której odbywa się funkcjonowanie firm, wszelkiego typu organizacji, grup czy też osób indywidualnych korzystających z tejże infrastruktury oraz możliwości wpływania pojedynczych organizacji gospodarczych na kształt i funkcjonowanie Internetu. Tę właśnie lukę ma wypełnić niniejsza monografia. Jej zasadniczy zrąb stanowią rozważania dotyczące wpływu przestrzeni elektronicznej i podmiotów w niej funkcjonujących na organizacje gospodarcze. Zaproponowano typologię ich oddziaływania, tak bezpośredniego, jak i pośredniego, wraz z podsumowującymi je autorskimi modelami.