Spis treści Słowo wstępne Jeszcze jedno słowo wstępne Część pierwsza Fonogesty jako metoda komunikowania się z niesłyszącymi dziećmi Wprowadzenie Rozdział I. Czym jest uszkodzenie słuchu (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) O czym przede wszystkim należy pamiętać Skutki nieadekwatnej komunikacji z niesłyszącym dzieckiem Następstwa stosowania wybranych metod rehabilitacji Przeżycia rodziców po otrzymaniu diagnozy o głuchocie ich dziecka Problemy związane z postlingwalną utratą słuchu Typowe umiejętności dzieci z uszkodzeniem słuchu Problem „drugiego języka\" Streszczenie rozdziału Rozdział II. Co to są fonogesty (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) Główne problemy niesłyszących dzieci Debata nad metodami Wymagania, jakie należy postawić dobrej metodzie Streszczenie rozdziału Rozdział III. Polskie fonogesty (Kazimiera Krakowiak) System Polskiej Metody Fonogestów O sztuce mówienia z fonogestami Streszczenie rozdziału Rozdział IV. Przemiany kompetencji i postaw surdopedagogów i logopedów związane ze stosowaniem metody fonogestów (Kazimiera Krakowiak) Streszczenie rozdziału Rozdział V. Stowarzyszenia i organizacje promujące fonogesty w Stanach Zjednoczonych i Europie (Ewa Domagała-Zyśk) Narodowe Stowarzyszenia Cued Speech w USA - misja i działalność Europejskie i polskie stowarzyszenia promujące fonogesty Streszczenie rozdziału Część druga Doświadczenia dotyczące stosowania fonogestów (Cued Speech) w USA Wprowadzenie Rozdział VI. Życie z moją niesłyszącą córką Leah (Mary Elsie Daisey) Poprawianie i wyjaśnianie Dyscyplina, dobre wychowanie, relacje w rodzinie Język i szkoła Odczytywanie z ust, słyszenie, mowa Ekspresja językowa To, co najlepsze z dwóch światów Szkoła Ocena umiejętności komunikacyjnych Dorosłość i korzyści z Cued Speech Sny naprawdę stają się rzeczywistością 1992 Prawdziwy świat pracy Szczęśliwi teraz i na zawsze Płynność mówienia i debiut aktorski Mogę zrobić wszystko Streszczenie rozdziału Rozdział VII. Codzienność z waszym niesłyszącym dzieckiem (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) Dziecko z uszkodzonym słuchem jest przede wszystkim dzieckiem Komunikacja, dyscyplina, poczucie przynależności do rodziny Emocjonalny rozwój dziecka Przywiązanie Matka i dziecko Przywiązanie do rodziny jest uwarunkowane przywiązaniem rodziców do dziecka i dziecka do rodziców Kiedy oboje rodzice pracują Ojcowie i fonogesty Potrzeba doskonalenia się Umysłowy rozwój waszego dziecka Jeszcze jedno spojrzenie na metody Streszczenie rozdziału Rozdział VIII. Początki komunikacji z bardzo małym niesłyszącym dzieckiem (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) Cued speech a dzieci poniżej trzeciego roku życia Cued Speech to nie tylko mówienie z fonogestami (Marylou Barwell) Historie kilkorga dzieci. Wczesne korzystanie z fonogestów (historie zebrane przez Nancy Treppner w kwietniu 1982 roku) Historie zebrane i zapisane przez Nancy Tepper w kwietniu 1982 roku Whitney Dennis (Deborah Dennis) Cud przejrzystej komunikacji. Historia Courtney Branscome (Amy Branscome) Daniel Cottam (David Cottam 1985 rok, uzupełnienie z 1992 roku, Newton, hrabstwo Essex, Anglia) Rok 1992 Alina (Synnove Trier-Engelman i Ralph Engelman w 1987 roku, uzupełniono w 1992 roku) Uzupełnienie z roku 1992 (Synnove Trier-Eng elman) Streszczenie rozdziału Rozdział IX. Rola słyszącego rodzeństwa i rówieśników (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) Słyszące rodzeństwo czasem czuje się odrzucone Co najbardziej niepokoi rodzeństwo (Leslie Kravitz) Jak rodzeństwo może nauczyć się fonogestów Wartość wsparcia ze strony rodzeństwa Kilka przykładów niesłyszących dzieci posiadających prawdziwie wspierające rodzeństwo Rola słyszących rówieśników Relacje słyszących rówieśników Streszczenie rozdziału Rozdział X. Fonogesty a implanty ślimakowe (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) Relacje kilku rodzin Historie kilkorga dzieci Implanty ślimakowe i fonogesty - doświadczenia międzynarodowe (Anne Worsfold) Streszczenie rozdziału Rozdział XI. Badania naukowe dotyczące fonogestów (Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey) Informacje o istotnych badaniach nad Cued Speech Streszczenie rozdziału Część trzecia Doświadczenia dotyczące stosowania metody fonogestów w Polsce Wprowadzenie Rozdział XII. Dlaczego wybrałam Cued Speech i opracowałam polskie fonogesty (Kazimiera Krakowiak) Rozdział XIII. Doświadczenia polskich rodzin używających fonogestów (Ewa Domagała-Zyśk) Fonogesty otworzyły mnie na język (Monika Nowogrodzka, mama Alicji) Paweł - nasze wyzwanie i duma (Iwona Błaszczyk, mama Pawła) Kamil - fan piłki nożnej (Zofia i Adam Woźniakowie, rodzice Kamila) Nasza córka Natalia (Jan Kłos, tato Natalii) Łukasz - student historii sztuki (Łukasz Krakowiak) Grażyna - mama i wychowawczyni (Grażyna Zajączkówska-Kaźmierczak) Streszczenie rozdziału Bibliografia