Wstęp
1. Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się w ujęciu historycznym
1.1. Uwarunkowania naukowe, technologiczne i społeczne
1.2. Terminologia komunikacji wspomagającej i taksonomia AAC
1.3. Komunikacja totalna a AAC
1.4. Rys historyczny AAC w Polsce
1.5. Źródło badań dla brytyjskiej wersji Makatonu
2. Polska wersja metody Makaton
2.1. Badania naukowe – polska wersja metody Makaton (empiryczna struktura i opracowanie polskiego systemu)
2.1.1. Procedura badań adaptacyjnych
2.1.2. Polska wersja eksperymentalna słownictwa podstawowego Makatonu – struktura
2.1.2.1. Słownictwo podstawowe (SP) Makatonu
3. Badania jakościowe i ilościowe znaków manualnych i graficznych Makatonu
3.1. Opracowanie i weryfikacja znaków manualnych polskiej wersji eksperymentalnej
3.1.1. Analiza znaków migowych PJM
3.1.2. Źródło pochodzenia znaków manualnych w wersji eksperymentalnej SP Makatonu
3.2. Opracowanie i adaptacja znaków graficznych polskiej wersji eksperymentalnej
3.2.1. Tworzenie i adaptacja polskich znaków graficznych
3.2.2. Nieporozumienia językowe – błędy w stosowaniu znaków graficznych
3.2.3. Poziom gramatyczny symboli graficznych
3.3. Użytkownicy metody Makaton
3.4. Miejsce Makatonu wśród komunikacyjnych systemów migowych
4. Badania adaptacyjne Polskiej Wersji Eksperymentalnej Słownictwa Podstawowego Makatonu – weryfikacja
4.1. Problemy badawcze
4.1.1. Organizacja i przebieg badań (osoby badane, teren badań i zastosowane techniki)
4.2. Poziom trudności znaków manualnych odnoszących się do słów związanych ze specyfiką kultury narodowej
Podsumowanie
5. Weryfikacja skuteczności opracowanej metody Makaton
5.1. Cel i problematyka badań
5.2. Problemy i hipotezy badawcze
5.3. Zmienne i ich operacjonalizacja
5.4. Metoda i organizacja badań eksperymentalnych
5.4.1. Wiek
5.4.2. Rozwój mowy i języka – specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka (F80)
5.4.3. Status słuchu
5.4.4. Niepełnosprawność intelektualna (F70–F72)
5.5. Osoby badane, teren badań, zastosowane techniki i narzędzia
5.6. Przebieg badań i interpretacja wyników badań dotyczących skuteczności opracowanej metody Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zespołem Downa
5.6.1. Poziom umiejętności posługiwania się przez dzieci z zespołem Downa poszczególnymi typami komunikatów
Wyniki pomiaru początkowego
5.6.2. Wpływ metody Makaton na poziom umiejętności posługiwania się przez dzieci z zespołem Downa poszczególnymi typami komunikatów
5.6.3. Wpływ metody Makaton na poziom umiejętności posługiwania się poszczególnymi typami komunikatów a wiek dzieci z zespołem Downa
6. Dyskusja nad wynikami badań
6.1. Synteza wyników badań
6.2. Znaczenie przeprowadzonych badań dla teorii i praktyki rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
6.3. Zmiany i wyzwania na przyszłość dla interwencji AAC
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki