"Rozprawa koncentruje się na kwalifikacjach zawodowych. Jej temat wpisuje się w rozwój nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wpisuje się również w nurt związku problematyki kształcenia zawodowego ze strukturą społeczno-gospodarczą kraju. Książka zawiera część teoretyczną i część empiryczną. Część teoretyczna poświęcona jest kształceniu i kwalifikacjom zawodowym w humanistyce. Jej treścią są: podmiotowość uczniów i pracujących, wpływy niektórych koncepcji filozoficznych na proces kształcenia zawodowego, problematyka wartości, wychowania ku wartościom oraz kwalifikacji zawodowych jako wartości, rozważania na temat kwalifikacji zawodowych jako celu kształcenia, wartości edukacyjnej, efektu kształcenia i wartości gospodarczej (rynkowej). Rozważania teoretyczne ogniskują się następnie na umiejętnościach. Umiejętności przedstawione zostały w aspekcie psychologicznym, pedagogicznym i prakseologicznym. Scharakteryzowane zostały różne drogi rozwijania umiejętności w procesie kształcenia, cechy struktur umiejętnościowych i ich rozwój, kwalifikacje cząstkowe jako struktury umiejętnościowe, a także umiejętności kluczowe i ich usytuowanie w układzie kwalifikacji. Standardy kwalifikacji zawodowych przedstawione zostały w kontekście badań pracy i ich zastosowań. Zamykając część teoretyczną, autorka przedstawiła stworzoną przez siebie pięcioczynnikową koncepcję rozwoju kwalifikacji zawodowych. Część empiryczna prezentuje wyniki badań nad kwalifikacjami zawodowymi uczniów kończących szkoły zawodowe - młodych ludzi stojących na progu startu zawodowego. Mieszczą się w niej metodologiczne założenia badań własnych, analizy wyników badań, ukazujących opinie i fakty zebrane za pomocą określonego instrumentarium badawczego; badania te pokazują, czy i jaka różnica zachodzi między kwalifikacjami, w które wyposaża uczniów szkoła zawodowa, a których oczekują od nich rynek pracy i pracodawcy. Przedstawione zostały tu także założenia teoretyczne oraz korzyści z nowego modelu kształcenia w zawodzie. Wnioski z badań i postulaty dotyczące pracy szkół, zawarte w zakończeniu, stanowią podsumowanie całości rozważań przedstawionych w pracy."