Historyczny rozwój struktur oświatowych, w tym także związanej z kształceniem pedagogicznym, autonomicznej, zawodowo ukonstytuowanej grupy ludzi wykonujących zadania kształcenia i wychowania, głębokie powiązanie tych funkcji z procesami życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, inspirują badania w zakresie problematyki dotyczącej zawodu nauczyciela. Praca składa się z czterech rozdziałów. Każdy z nich odnosi się do innego okresu edukacji pedagogicznej. Wszystkie łączy w jedną całość wspólny problem - kształcenie nauczycieli. Głównym jej celem jest analiza pracy (organizacji nauczania i wychowania) poszczególnych zakładów kształcenia nauczycieli. Chodziło również o ukazanie ich dorobku i osiągnięć na tle potrzeb społeczno-gospodarczych. Autorowi zależało na zobrazowaniu zarówno pozytywnych elementów, jak i słabszych stron w przygotowaniu zawodowym nauczycieli. Z tą myślą wdrożono dodatkowe czynności badawcze (badania ankietowe, sondaż, relacje itp.). Publikacja powstała we współpracy Oficyny Wydawniczej ASPRA, Wyższej Szkoły Zawodowej Ochrony Zdrowia TWP w Łomży i Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów.