W Polsce Mary Renault znana była dotąd z cyklu o Aleksandrze Macedońskim. Jednak powieścią jej autorstwa, która najbardziej przemawia do wyobraźni czytelnika, jest Król musi umrzeć. Powieść ta jest pierwszą częścią dwuksięgu o antycznym, mitologicznym greckim bohaterze, Tezeuszu (druga część to Byk morski). Podobnie jak Tolkien, który by napisać Władcę Pierścieni, musiał pieczołowicie wykreować magiczną krainę Śródziemia, Renault z wielkim staraniem o detale stwarza na nowo świat Morza Śródziemnego czasów archaicznych, korzystając z informacji dostarczonych przez odkrycie ruin Pałacu w Knossos na Krecie, dokonanego przez Evansa, i zdobytych dzięki odczytaniu glinianych tabliczek minojskich przez Ventrisa i Chadwicka. Powieść dosyć dokładnie idzie śladem mitu. Tym, co szczególnie przyciąga uwagę, jest nie tyle pytanie \"co?\"się zaraz wydarzy, ile raczej \"jak?\" Mary Renault zdoła przenieść fantastyczny mityczny motyw (w rodzaju nici Ariadny, Minotaura, poślubienia przez Dionizosa) do rzeczywistego świata Śródziemnomorza epoki brązu. Renault robi to w sposób niezwykle pomysłowy i prawdopodobny. Przy tym powieść, co nie występuje często, posiada bohatera, z którym czytelnik niezwykle chętnie się utożsamia i z którym sympatyzuje. Król musi umrzeć ma wszystkie cechy, które posiadać musi dobra książka historyczna.