Biblioteki pedagogiczne oprócz tradycyjnych zadań polegających na gromadzeniu, opracowywaniu, ochronie, przechowywaniu i udostępnianiu użytkownikom materiałów bibliotecznych podejmują wielokierunkowe działania związane ze wspomaganiem pracy nauczycieli, szkół i instytucji oświatowych. Nieustannie podnoszą jakość pracy i poszerzają swoją ofertę edukacyjną. Tworzenie pozytywnego, atrakcyjnego obrazu biblioteki jest procesem ciągłym, wymagającym dużego zaangażowania i rzetelnej pracy. Sposób postrzegania biblioteki – instytucji o charakterze niekomercyjnym – podlega wielu wpływom, które wynikają z ciągłych zmian w środowisku: nowych form publikowania, rozpowszechniania i korzystania z literatury czy z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Zadanie, jakim jest kreowanie wizerunku, powinno więc podlegać stałej modyfikacji w zależności od zmian otoczenia, w którym funkcjonuje biblioteka. Można łamać stereotypy, wykorzystując kulturę organizacyjną, innowacyjność, relacyjność. Poza umacnianiem wizerunku biblioteki poprzez reklamę jej oferty, zbiorów i usług warto przede wszystkim promować ją jako instytucję potrzebną społeczeństwu.