Konsumpcja jest jednym z podstawowych wyróżników charakteryzujących społeczeństwa XXI wieku. Od zachowań konsumentów i ujawnionego na rynku popytu zależy funkcjonowanie całego systemu gospodarczego. Prezentowana książka jest publikacją dającą wielostronny ogląd zjawisk i procesów dotyczących konsumpcji oraz zachowań konsumenckich. Monografii a ta stanowi autorskie ujęcie rozległej i wielowątkowej problematyki konsumpcji i zachowań konsumenckich zaproponowane przez zespół pracowników Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W syntetyczny i klarowny sposób przedstawiono podstawowe problemy dotyczące roli konsumpcji i miejsca konsumenta we współczesnej gospodarce, w warstwie empirycznej odwołując się głównie do realiów polskich. W publikacji uwzględniono bogatą literaturę przedmiotu (krajową i zagraniczną) oraz wyniki własnych, oryginalnych badań empirycznych. W książce, obok klasycznych, podręcznikowych ujęć konsumpcji i zachowań konsumenckich (potrzeby, rola gospodarstw domowych w organizacji konsumpcji, rodzaje, formy i funkcje konsumpcji itp.), naświetlono również problematykę konsumpcji z uwzględnieniem najnowszych zjawisk i uwarunkowań (takich jak procesy globalizacji, eurokonsumenci czy rola internetu w kształtowaniu zachowań konsumenckich). Szerzej omówiono również zagadnienia, którym, zdaniem autorów, nie poświęcono należytej uwagi w dotychczasowych publikacjach (problemy pomiaru konsumpcji, miejsce konsumenta w strategiach firm, edukacja i ochrona interesów konsumenta). Książka może zainteresować studentów i pracowników wyższych uczelni, praktyków, menedżerów, a także wszystkich tych, którzy chcą poszerzyć i pogłębić swoją wiedzę dotyczącą konsumpcji oraz różnych aspektów i uwarunkowań zachowań konsumenckich.