Spis treści Wstęp Rozdział I Twórczość Nialla Griffithsa a powieść walijska 1.1. Proza walijska – spojrzenie ogólne 1.2. Proza w języku walijskim 1.3. Próby zdefiniowania literatury walijskiej w języku angielskim 1.4. Powieść walijska w języku angielskim 1.5. Problem podwójnej fikcjonalizacji w prozie Griffithsa a perspektywa postkolonialna Rozdział II Budowa sceny. Walia w Grits 2.1. Problem fragmentacji 2.2. Groteska jako element scalający 2.3. Groteska jako wskaźnik teatralizacji 2.4. Bohaterowie jako aktorzy 2.5. Walia jako scena 2.6. Walia jako \"obraz w obrazie\" 2.7. Fikcjonalizacja postaci – Sioned 2.8. \"Osobisty przewodnik po Walii Zachodniej\" jako \"powieść w powieści\" 2.9. Relacje pomiędzy warstwami narracyjnymi: dośrodkowa dynamika powieści Rozdział II Przejmowanie przestrzeni. Walia w Sheepshagger 3.1 Dynamika dośrodkowa – przestrzenna kompozycja powieści 3.2 Odzyskiwanie przestrzeni narracyjnej 3.3 Motyw wygnania z raju – wygnanie z domu 3.4 Pomiędzy wodą i ziemią: wygnaniec na własnej ziemi 3.5 Obrona terytorium: Ianto jako zranione zwierzę 3.6 Teatralizacja: Ianto jako marionetka 3.7 Teatralizacja tła 3.8 Język walijski: \"obraz w obrazie\" 3.9 Rekonstruowanie historii: śmierć i odrodzenie Rozdział IV Teatr w teatrze. Walia w Kelly+Victor 4.1. Karnawałowy charakter świata przedstawionego 4.2. Kelly jako drapieżnik 4.3. Kelly jako czynnik stwórczy 4.4. Kelly i Victor: zepsute miasto i jego ofiara 4.5. Kelly jako marionetka 4.6. Miasto Liverpool jako scena 4.7. Walia jako \"teatr w teatrze\" 4.8. Przestrzeń walijska jako najbardziej zinternalizowana warstwa powieści Rozdział V Konfrontacja z inwazją. Walia w Stump 5.1. Środkowy rozdział jako wprowadzenie w świat powieściowy 5.2. Problem ruchu w przestrzeni mitopoetyckiej 5.3. Narracja jednorękiego jako neutralizacja zagrożenia 5.4. Narracja \"Auto\" jako opis inwazji na przestrzeń fikcyjną 5.5. Mini morris jako miniaturowa scena 5.6. Walia w Stump jako proteza Zakończenie Bibliografia Summary Indek osobowy