Autorzy książki nie ograniczają się tylko do edukacji szkolnej/formalnej, lecz edukację pojmują szeroko. Są świadomi, że młode pokolenie zdobywa wiedzę, kształtuje swoje poglądy i postawy nie tylko pod wpływem szkoły, ale także w środowisku rodzinnym, w grupach rówieśniczych, w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z życiem społecznym i kulturalnym najbliższego i dalszego otoczenia. Wielu autorów opracowań w zwartych rozprawach próbuje ukazać, że umiejętności komunikacyjne wszystkich podmiotów występujących w edukacji nieszkolnej mogą pełniej wpłynąć na jej skuteczność/efektywność. W zbiorze znajdują się również artykuły odnoszące się do szkoły formalnej i nauczycieli. Myślę, że uważne zapoznanie się z treścią publikacji przez nauczycieli wzbogaci ich wiedzę z zakresu komunikowania w sytuacjach edukacyjnych i wpłynie na ożywienie nauki szkolnej. prof. zw. dr hab. Edmund Trempała