Koło etyczne - zbiór felietonów odnoszących się do różnych zagadnień etyki - istota etyki - cierpienie - sława - praca - życie i profesja - nauka. Dla humanistów i filozofów.
„Koło etyczne" powstawało przez kilka, a może nawet kilkadziesiąt lat. Z jednej strony jako efekt specjalny i naddatkowy moich prac aksjologicznych (aż po Świat wartości, 2001) oraz społecznych i antropologicznych (aż po Wolność i podmiotowość człowieka, 1997). Z drugiej strony - jako odpowiedź na szereg detalicznych zamówień ze strony dydaktyki, jako odblask refleksji spisanych na kanwie wystąpień podczas specjalistycznych konferencji lub spotkań środowiskowych, albo jak w przypadku ostatniego fragmentu (Akademickiego kodeksu wartości) jako zupełnie nadzwyczajna praca dla Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, kiedy to pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Etyki, miałem zaszczyt przygotować opracowanie Kodeksu właśnie, potem przyjęte w formie oficjalnego dokumentu.
Teoria rozmowy z chorym (w istocie podejmująca jedno z zagadnień etyki lekarskiej) zrodziła się zaś w szczególnej sytuacji, gdy do prawie gotowego, inspirowanego przez Józefa Tischnera zbiorowego dzieła Sztuka rozmowy z chorym potrzebny był obszerny i filozoficznie solenny tekst kogoś, kto tak jak odchodzący wtedy w cierpieniu autor Filozofii dramatu przeszedł osobiście Ingardenowskie seminaria.
„Koło etyczne" powstawało przez kilka, a może nawet kilkadziesiąt lat. Z jednej strony jako efekt specjalny i naddatkowy moich prac aksjologicznych (aż po Świat wartości, 2001) oraz społecznych i antropologicznych (aż po Wolność i podmiotowość człowieka, 1997). Z drugiej strony - jako odpowiedź na szereg detalicznych zamówień ze strony dydaktyki, jako odblask refleksji spisanych na kanwie wystąpień podczas specjalistycznych konferencji lub spotkań środowiskowych, albo jak w przypadku ostatniego fragmentu (Akademickiego kodeksu wartości) jako zupełnie nadzwyczajna praca dla Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, kiedy to pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Etyki, miałem zaszczyt przygotować opracowanie Kodeksu właśnie, potem przyjęte w formie oficjalnego dokumentu.
Teoria rozmowy z chorym (w istocie podejmująca jedno z zagadnień etyki lekarskiej) zrodziła się zaś w szczególnej sytuacji, gdy do prawie gotowego, inspirowanego przez Józefa Tischnera zbiorowego dzieła Sztuka rozmowy z chorym potrzebny był obszerny i filozoficznie solenny tekst kogoś, kto tak jak odchodzący wtedy w cierpieniu autor Filozofii dramatu przeszedł osobiście Ingardenowskie seminaria.