Książka Kolej Skwierzyna – Stare Bielice (Krzyż) jest interesującym rysem historycznym oraz oryginalną próbą analizy konserwatorskiej jedynego w Polsce szlaku żelaznego zbudowanego w latach 30. XX w. jako pokłosie niemieckiej koncepcji Kolei Pogranicza (Grenzlandbahn). Nadgraniczne położenie linii zdeterminowało strategiczne i unikatowe pod względem militarnym rozwiązania techniczne szlaku spinającego Wał Pomorski oraz Międzyrzecki Rejon Umocniony. Natomiast okres budowy i uwarunkowania polityczne przyczyniły się do powstania jedynego w swoim rodzaju modernistycznego krajobrazu kolejowego wpisanego w tradycyjny Landschaft dolin Noteci i Warty. W efekcie powstała unikatowa na skalę Europy kolej, charakteryzująca się architekturą spod znaku Bauhausu. Pierwsza część książki to rys historyczny stworzony na bazie informacji zebranych w polskich i niemieckich archiwach. W drugiej części autor przedstawia metodykę i efekty badań charakterystyczne dla archeologii przemysłowej. Całość wzbogacają liczne fotografie (archiwalne i współczesne), a także dziesiątki inwentaryzacji technicznych. Jest to pierwsza w kraju tak wnikliwa pod względem konserwatorskim monografia szlaku żelaznego z terenu województwa lubuskiego.