Książka stanowi syntezę wiedzy ostatnich kilkudziesięciu lat na temat kierownika i jego pracy. Wykorzystano klasyczne koncepcje badania kierownika (teoria cech, teoria zachowań, teoria sytuacyjna i teoria interakcyjna) do zaprezentowania sposobu oceny efektywności pracy kierownika oraz do usprawnienia działań zespołów zarządzających organizacjami w sytuacjach trudnych. Na podstawie dociekań najwybitniejszych teoretyków i praktyków o uznanym autorytecie światowym, zaproponowano gotowe do zaaplikowania rozwiązania w polskiej formacji gospodarczej. Prezentowana praca poświęcona jest zachowaniu kierownika w organizacji. Nauka dotycząca kierowania jest stosunkowo młodą dyscypliną wiedzy. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat rozwinęła się ona na tyle, że zaczyna zdobywać pewną samodzielność, co staje się możliwe dzięki jej specyfice wyodrębniającej ją z innych dziedzin wiedzy. Przedstawiana czytelnikom książka stanowi próbę takiego wyboru zagadnień, aby mogła ona stanowić punkt wyjścia do autorefleksji nad własną efektywnością w pełnieniu roli kierownika zespołu. Głównym adresatem książki są kierownicy, których autor traktuje w sposób nietypowy - jako badaczy, chcących doskonalić swój warsztat pracy nie tylko poprzez studiowanie pozycji naukowych, pomocnych w rozwijaniu umiejętności technicznych, ale także umiejętności psychologiczno-społecznych. Praca ta może stanowić także materiał źródłowy dla studentów różnych kierunków nauk społecznych: organizacji i zarządzania, psychologii, pedagogiki, socjologii, ekonomii oraz nauk politycznych.