W niniejszej monografii autor zbadał zagadnienie etycznej dopuszczalności kary śmierci za morderstwo. Za odpowiednią metodę rozumowania został uznany kontekstualizm, w którym z niespornych przesłanek wyprowadza się adekwatną do rozwiązania sytuacji problemowej zasadę etyczną. Jako niesporne zostały przyjęte przesłanki: standardowa definicja pojęcia kary i zasada poszanowania godności człowieka. Na podstawie tych twierdzeń autor wskazuje kolejne konteksty rozważań o karze kryminalnej – zaczynając od przepisów racjonalizujących karę, przez teorie kary, do systemów etycznych uzasadniających karanie. Celem tego rozumowania było wskazanie adekwatnego systemu etycznego do rozstrzygnięcia tytułowego problemu. Karę kryminalną, zgodnie z zasadą poszanowania godności człowieka, uzasadnia się sprawiedliwościowo, zatem kwestię kary śmierci należy rozstrzygnąć na podstawie etyki obowiązku lub etyki doskonałości. Przesłankami finalnego rozstrzygnięcia są sprawiedliwościowa racjonalizacja kary i wyjątkowość wartości życia ludzkiego.