Książka Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa jest próbą znalezienia odpowiedzi na wyzwania polskich realiów. Jej podstawowym założeniem jest praktyczne oferowanych rozwiązań. Zaletą prezentowanych koncepcji i narzędzi - i to niebagatelną, gdyż nasz system społeczno-gospodarczy cierpi na niedobór kapitału -jest niska kapitałochłonność prezentowanych (i zastosowanych) rozwiązań. Kolejne - to prostota i sprawdzenie ich skuteczności przez menedżerów-praktyków. W zamyśle autora książka jest swoistym problemowym przewodnikiem, wprowadzeniem do funkcjonowania radykalnie odmienionego przedsiębiorstwa, dostosowanego do warunków globalnego społeczeństwa wiedzy, które wygenerowało kapitał strukturalno-organizacyjny (rozdziały I i II). Polskie przedsiębiorstwa dysponują też niezwykle cennym (i niedocenianym) dobrem: kapitałami intelektualnym i ludzkim. Pozwalają one na uzyskanie - przy odpowiednim operowaniu nimi w konkretnych sytuacjach - przewagi konkurencyjnej na rynkach Unii Europejskiej i w ramach gospodarki globalnej (rozdziały III i IV). Trzeba jednak wyraźnie podkreślić: funkcjonowanie kapitałów intelektualnego i ludzkiego w np. strukturze sieciowej, jest dla menedżera przede wszystkim sposobem postrzegania nowej rzeczywistości, technologią jego myślenia o funkcjonowaniu organizacji (czyli strukturyzowania jej problemów, wyborze rozwiązań w odmienny niż dotychczas sposób itd.), który - w konsekwencji - pociąga za sobą szereg radykalnych przeobrażeń i zmian w przedsiębiorstwie.