W świecie z niezbyt odległej przyszłości promieniowanie kosmiczne uniemożliwia komunikację radiową, przez co dochodzi do niemal całkowitej izolacji rozsianych po świecie społeczności. Zastosowanie nanotechnologii doprowadziło do potwornych wojen, katastrof i wymierania ludności. Młoda Verity, wywodząca się z grupy szejkerów, osiadłych blisko opuszczonego Dayton w stanie Ohio, odkrywa w sobie zdolność porozumiewania się ze skomputeryzowaną biblioteką miejską. Dowiaduje się tam o istnieniu "ożywionego" Miasta Królowej - Cincinnati, stworzonego i kierowanego przez nanotechnologię w oparciu o zasadę funkcjonowania społeczności pszczelej w ulu. Kiedy Blaze, jedyny młody mężczyzna na farmie, zostaje zastrzelony, Verity otacza jego ciało nanotechnologicznym kocem i wyrusza z nim do miasta-legendy, w którym gigantyczne genetycznie zmutowane pszczoły roznoszą po ulicach informacje, a ogromne kwiaty wyrastają na szczytach żyjących budowli. Tylko tam Blaze może zostać wyrwany ze szponów śmierci. Cincinnati okazuje się jednak miastem, w którym marzenia przekształcają się w koszmar...
"W rękach Kathleen Ann Goonan science fiction staje się liryczna i do głębi ludzka, zaś przemyślana w najdrobniejszych szczegółach przyszłość sprawia wrażenie całkowicie wiarygodnej i jest wyjątkowo poruszająca".
Lucius Shepard
"Spektakularne osiągnięcie (…). Oczywiste nasuwające się porównanie to wcześniejsze arcydzieło z gatunku nanotechnologii, Pieśń krwi Grega Beara, lecz Goonan wykracza daleko poza grozę Beara i dowodzi, że w tej dziedzinie tkwi potencjał równie potężny jak w wirtualnej rzeczywistości, która obecnie święci triumfy wśród entuzjastów fantastyki popularnonaukowej. to pierwsza w tym roku i niewątpliwie najważniejsza debiutancka powieść o tak wielkiej maestrii kompozycyjnej i złożoności".
"Locus"
"Dzieło Goonan robi ogromne wrażenie (…). Żaden czytelnik nie pożałuje, że wraz z Verity wybrał się w fascynującą podróż, w celu odkrycia samego siebie, i z całą pewnością tego nie zapomni".
Paul Di Fillippo, "SF Eye"
"Najwyższej klasy autorka, dysponująca ogromnym talentem i energią (…), przedstawia swoją apokaliptyczną wizję w kilku krótkich, precyzyjnie dopracowanych scenach, które dowodzą, że osobiste niepowodzenia mogą zapoczątkować wielkie wydarzenia w historii".
"The New York Times"