Wstęp
Miejsce (na) Jerzego Ficowskiego w edukacji polonistycznej
„Ja – niespalony ich brat”. O specyfice wierszy memorialnych Poety Pogranicza
Lekcje „czytania z popiołów”: interpretacje utworów i propozycje dydaktyczne
1. Trzecia koncepcja ocalenia. Programowy wiersz Odczytania popiołów jako dopełnienie dychotomii Miłosz – Różewicz
Idea „odczytywania popiołów” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: „Zdążyć poniewczasie”. Co ocala poezja po Auschwitz?
2. Te, których „milczenie nie było złotem” – poetyckie obrazy dzieci Szoa
„Dziecięce” wiersze o Zagładzie – perspektywy dydaktyczne
Projekt cyklu kształcenia literacko-kulturowego: dzieci Szoa
Konspekt lekcji: Barwy strachu. Róża Gold i inne dzieci Szoa
Konspekt lekcji: Wróżebne kolory Chagalla, żałobne popioły Ficowskiego
Konspekt lekcji: Ich „milczenie nie było złotem”. Dzieci getta
Konspekt lekcji: „Siedem słów” przeciwko „milczeniu milionów milczeń”
3. „Pożydowskie” dymy, znoszone „prosto w oczy” – wiersze o wstydzie
Poetyckie słowa „pożydowskie”, „poludzkie” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Trudny temat – postawy świadków Zagłady
4. „Muranów górujący na warstwach umierania” – poetycka przestrzeń atopiczna
Wiersz o Muranowie – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Muranów – życie w miejscu-po-getcie
5. „Charon dobrowolny, przewoźnik bez wiosła” – Korczak Ficowskiego
Wiersz o Starym Doktorze – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Co się wydarzyło 5 sierpnia 1942 roku?
6. „Twoje matki obie”: czas ocalenia, przestrzeń sprawiedliwości
Wiersz o Elżbiecie Ficowskiej, „dziecku Sendlerowej” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Zbawiona ukradkiem. Historia ocalonej z Zagłady
7. Przez „umarłe cmentarze”, przez kamienie „dzieci Holokaustu mówią...”
Wiersze-macewy – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Jak odczytać „pismo umarłego cmentarza”?
O odzyskiwaniu i ocalaniu pamięci
Bibliografia
Aneks