Jak uczyć czytać z popiołów?

Ewa Goczał
Jak uczyć czytać z popiołów?
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Autorka postawiła przed sobą konkretny cel. W jej założeniu metodologicznym publikacja jest próbą literaturoznawczej interpretacji wybranych wierszy Jerzego Ficowskiego na potrzeby edukacji polonistycznej związanej z Holokaustem. Dodajmy od razu, że koncepcja opracowania została przemyślana i konsekwentnie urzeczywistniona w poszczególnych rozdziałach [...]. Zasadnicza materia treściowa książki zawiera wzorcowe analizy odczytywania „z popiołów” wierszy pod kątem ich przydatności w programie szkolnym, realizowanym przez nauczyciela polonistę. Służą do tego erudycyjnie zredagowane konspekty lekcyjne, świadczące nie tylko o wiedzy, ale przede wszystkim kompetencjach dydaktycznych Autorki, będących rezultatem praktyki nauczycielskiej.

Wstęp

Miejsce (na) Jerzego Ficowskiego w edukacji polonistycznej

„Ja – niespalony ich brat”. O specyfice wierszy memorialnych Poety Pogranicza

Lekcje „czytania z popiołów”: interpretacje utworów i propozycje dydaktyczne

1. Trzecia koncepcja ocalenia. Programowy wiersz Odczytania popiołów jako dopełnienie dychotomii Miłosz – Różewicz
Idea „odczytywania popiołów” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: „Zdążyć poniewczasie”. Co ocala poezja po Auschwitz?

2. Te, których „milczenie nie było złotem” – poetyckie obrazy dzieci Szoa
„Dziecięce” wiersze o Zagładzie – perspektywy dydaktyczne
Projekt cyklu kształcenia literacko-kulturowego: dzieci Szoa
Konspekt lekcji: Barwy strachu. Róża Gold i inne dzieci Szoa
Konspekt lekcji: Wróżebne kolory Chagalla, żałobne popioły Ficowskiego
Konspekt lekcji: Ich „milczenie nie było złotem”. Dzieci getta
Konspekt lekcji: „Siedem słów” przeciwko „milczeniu milionów milczeń”

3. „Pożydowskie” dymy, znoszone „prosto w oczy” – wiersze o wstydzie
Poetyckie słowa „pożydowskie”, „poludzkie” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Trudny temat – postawy świadków Zagłady

4. „Muranów górujący na warstwach umierania” – poetycka przestrzeń atopiczna
Wiersz o Muranowie – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Muranów – życie w miejscu-po-getcie

5. „Charon dobrowolny, przewoźnik bez wiosła” – Korczak Ficowskiego
Wiersz o Starym Doktorze – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Co się wydarzyło 5 sierpnia 1942 roku?

6. „Twoje matki obie”: czas ocalenia, przestrzeń sprawiedliwości
Wiersz o Elżbiecie Ficowskiej, „dziecku Sendlerowej” – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Zbawiona ukradkiem. Historia ocalonej z Zagłady

7. Przez „umarłe cmentarze”, przez kamienie „dzieci Holokaustu mówią...”
Wiersze-macewy – perspektywy dydaktyczne
Konspekt lekcji: Jak odczytać „pismo umarłego cmentarza”?
O odzyskiwaniu i ocalaniu pamięci

Bibliografia

Aneks

Data wydania: 2022-04-11
ISBN: 978-83-66990-25-8, 9788366990258
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 96
dodana przez: Catta

Autor

Ewa Goczał Ewa Goczał Absolwentka filologii polskiej (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) i filologii rosyjskiej (Uniwersytet Jagielloński), a także studiów podyplomowych na kierunku relacje chrześcijańsko-żydowskie (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II); od 2020 roku dok...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Jak uczyć czytać z popiołów? aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Jak uczyć czytać z popiołów?. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl