Oto typowy scenariusz wprowadzania zmian w organizacji. Najpierw zarząd przyjmuje nową strategię. Mówi się o "wizji przyszłości" i "celach strategicznych", ale wszystko kończy się na spotkaniach, rozmowach i notatkach służbowych. Pracownicy twierdzą, że akceptują propozycje zmian, ale gdy trzeba zacząć działać, podają tysiące powodów, dla których "to się nie uda". Formalnie powołane zespoły mające wdrażać zmiany działają powoli i wdają się w spory polityczne. Każda proponowana decyzja przepada w niekończących się debatach i konfliktach. Jeśli dochodzi do jakichś rzeczywistych zmian, firma zawdzięcza je nieformalnej grupie aktywistów, ignorowanej przez kluczowych decydentów. W efekcie reformowanie organizacji staje się drogą przez mękę, co zniechęca nawet najbardziej wytrwałych zawodników. John P. Kotter omawia w tej książce inny, lepszy proces reorganizacji firmy. Udowadnia, że można sprawnie i względnie bezkonfliktowo ograniczać zatrudnienie, integrować firmy po fuzji i wdrażać programy jakości. Proponowany przez autora proces reorganizacji jest owocem jego wieloletnich doświadczeń związanych z transformacją firm. Oto kolejne etapy tego procesu: tworzenie koalicji sterującej procesem zmian -- przygotowanie gruntu pod dobry start; likwidowanie oporu przed zmianami -- sztuczne bariery psychologiczne i nieuzasadnione obawy; cele operacyjne i zasady premiowania -- jak sprawić, by ludziom opłacało się akceptowanie zmian; pokonywanie konfliktów -- konstruktywni idealiści kontra warstwy pilnujące swoich interesów; motywowanie do zmian i kreowanie pierwszych szybkich sukcesów na nowej drodze; uświadamianie rezultatów wprowadzanych zmian -- korzyści dla wszystkich; utrwalanie wprowadzonych zmian w kulturze firmy.