Pokolenie Y tworzą ludzie urodzeni w latach 1980-1996, nazywani również pokoleniem Milenium, następną generacją czy pokoleniem klapek i iPodów. Niezależnie od tego, jak ich określisz, masz do czynienia z jedną z największych i najbardziej atrakcyjnych grup docelowych.
Książka jest podsumowaniem pięcioletnich badań nad psychologią i zachowaniami konsumentów z pokolenia Y. Została uznana przez Expert Marketeer za najlepszy tytuł marketingowy 2011 r. Otrzymała również od The American Marketing Association Foundation (AMAF) tytuł najlepszej książki marketingowej 2012 roku! Poradnik nagrodzono za innowacyjne pomysły, które mają znaczący wpływ na współczesny marketing oraz wyznaczanie nowych standardów. Rekomendowany jest jako pozycja obowiązkowa dla osób zajmujących się brandingiem, komunikacją czy marketingiem. Jej lektura może być interesująca dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć fenomen generacji Y i dowiedzieć się, dlaczego ma ona tak wielki wpływ na zmiany zachodzące w otaczającym świecie.
Autorom książki udało się stworzyć unikalny model CRUSH, który prezentuje 5 czynników charakteryzujących dobrą markę z perspektywy pokolenia Y. Jego skuteczność została potwierdzona w badaniach oraz w rozmowach z właścicielami największych światowych marek, w tym H&M, Nike czy Coca-Cola. Z książki dowiesz się, dlaczego opisywana generacja przywiązuje do tych czynników tak wielką wagę i jak w praktyce wykorzystać tę wiedzę do stworzenia marki rozpoznawalnej, odnoszącej sukcesy i gwarantującej zyski – marki, którą pokocha pokolenie Y.
Dlaczego warto przeczytać tę książkę:
- pierwsza tak kompleksowa analiza pokolenia Y – najliczniejszej i najbardziej atrakcyjnej grupy docelowej
- unikalne wnioski z 5-letnich międzynarodowych badań kilkudziesięciu tysięcy młodych ludzi
- praktyczne wskazówki, jak do nich dotrzeć z twoim przekazem, produktem czy marką
- liczne case studies i wnioski z wywiadów z autorami sukcesu marek pokolenia Y, m.in. Jack & Jones, H&M, Nike, Levi’s czy Coca-Cola – markami pokolenia Y
- ponadto: koncepcja DNA marki, analiza pola walki, markery somatyczne, memy i inne
O autorach:
Joeri Van den Bergh – współzałożyciel agencji InSites Konsulting, której klientami są m.in. Lego, Nokia, Sony, MTV, Danone, Unilever czy Coca-Cola.
Mattias Behrer – starszy zastępca dyrektora generalnego MTV North Europe & MTV International Property Marketing. Wcześniej pracował w firmie H&M w dziale marketingu międzynarodowego oraz w sektorze zarządzania marką.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Pokolenie Y
X, Y, Z – trzy odmienne pokolenia
10 przykazań i siedem grzechów głównych pokolenia Y
Gdzie są buntownicy, czyli nowe spojrzenie na relację rodzic–dziecko
Szalony wiek. Sposób myślenia nastolatka
Uzależnieni od bodźców
Podzielony świat
Współdziałanie i współtworzenie
Telenowela pt. JA – nowy przejaw narcyzmu
Mity dotyczące pokolenia Y
Podsumowanie
Wiedza na wynos
2. Opracowywanie modelu marki dla konsumentów nowego pokolenia
Potęga opinii znajomych
Ankieta. 5 tys. osób nie może się mylić
Pięć czynników charakteryzujących dobrą markę z perspektywy pokolenia Y
Budowanie świadomości marki wśród przedstawicieli pokolenia Y
Podsumowanie
Wiedza na wynos
3. Marka atrakcyjna, czyli jaka?
Co to znaczy „być cool” według pokolenia Y?
Magiczny przepis na atrakcyjną markę
Wizerunek marki a kategoria produktu
Jak sprawić, żeby marka była bardziej cool?
Czy pokolenie Y jest wierne atrakcyjnym markom?
Po czym rozpoznać atrakcyjną markę?
Peter Pandemonium. Marzenie dorosłych o wiecznej młodości
Podsumowanie
Wiedza na wynos
4. Oryginalność marki
Oryginał. Dlaczego autentyczność jest dziś na topie?
W jaki sposób marka manifestuje swoją oryginalność?
Pierwszy, ostatni… Jak mówić o swoim pochodzeniu?
Ironia zgładziła oryginalność. Co pokolenie Y sądzi o autentyczności?
Jaką wartość dla pokolenia Y ma uczciwość?
Levi’s przykładem autentycznej marki w oczach pokolenia Y
Podsumowanie
Wiedza na wynos
5. Unikalność a wymagania współczesnych konsumentów
Jak unikalna jest twoja oferta?
DNA marki
Miłość to pole walki. Jak skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji?
Maskotki, markery somatyczne i memy
Podsumowanie
Wiedza na wynos
6. Utożsamianie się z marką
Znasz mnie, znasz siebie. Tożsamość młodego człowieka
Przyjaźń a poszukiwanie własnej tożsamości
Charakterystyka stylu życia współczesnej młodzieży
Bez dowodu nie wpuszczamy. Wnioski dla producentów
Od awatara po YouTube. Tożsamość internetowa
Podsumowanie
Wiedza na wynos
7. Wpływ emocji na decyzje konsumenckie
Myślisz mniej, niż ci się wydaje. Kluczowa rola emocji
Brak zdecydowania to nie tylko twój problem. Emocje a robienie zakupów
Wzbudzanie emocji wśród konsumentów
Porwania, nienawiść i kasety wideo. Kiedy zaczynają mówić o tobie źle
Uśmiechnij się. Jak wprawić pokolenie Y w radosny nastrój?
Magiczne chwile. Marka i radosne wydarzenia
Podsumowanie
Wiedza na wynos
Zakończenie
Załącznik 1. Kilka słów od zespołu badawczego
Załącznik 2. MTV Staying Alive Foundation