W tym opracowaniu omówiono skrótowo zagadnienia teorii kreowania jakości produktu turystycznego i kultury organizacyjnej nastawionej na jakość. Publikacja powinna uzupełnić pewną lukę istniejącą na rynku w zakresie literatury poświęconej zastosowaniu normy ISO 9001 w usługach turystycznych. Norma faktycznie jest kojarzona raczej z produkcją materialną niż usługową. Niektórzy przedsiębiorcy turystyczni nie zdają też sobie sprawy, że nie normalizuje ona usług turystycznych ani żadnych usług w ogóle tylko system zarządzania ukierunkowany na jakość. A system zarządzania, i to w dodatku zarządzania projakościowego, można zastosować w każdej firmie. Co więcej, dziwne wydaje się w realiach zagorzałej konkurencji na rynkach turystycznych funkcjonowanie przedsiębiorstwa, które nie jest zainteresowane realizacją założeń zarządzania przez jakość. Oczywiście system taki można tworzyć bez zastosowania normy i posiadania certyfikatu. I jeśli jest to system dobry, gwarantujący spełnienie oczekiwań klientów, nie ma potrzeby przekształcać go tylko po to, aby stało się zadość wymaganiom normy.