Istotnym źródłem finansowania spółek, a także przekształcania przedsiębiorstw małych w średnie i duże, jest rozwinięty rynek kapitałowy wraz z jego najważniejszą instytucją - giełdą papierów wartościowych. Umiejętne wykorzystanie tego faktu pozwala spółce pozyskać kapitał niezbędny do przetrwania i rozwoju oraz poprawy efektywności i konkurencyjności jej działania. Dlatego właśnie wejście spółki na giełdę - pierwsza publiczna oferta akcji (ang. ini-tial public offering, IPO) - stanowi niezwykle ważny moment w rozwoju każdej spółki akcyjnej. Uzyskanie miana spółki giełdowej rozszerza jej dostęp do środków finansowych takich inwestorów, jak: otwarte fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne, fundusze venture capital czy inwestorzy indywidualni. Wejście spółki na giełdę może ponadto zwiększyć wiarygodność i transparentność przedsiębiorstwa, a przez to wpłynąć na ocenę jego sytuacji finansowej. IPO pomaga również w przeprowadzeniu wiarygodnej wyceny rynkowej, uzyskaniu przez spółkę założonego efektu marketingowego oraz w podniesieniu jej prestiżu. Publiczna emisja akcji i wprowadzenie do obrotu giełdowego zwiększa ponadto prawdopodobieństwo sukcesu kolejnych emisji akcji oraz papierów dłużnych - obligacji czy bonów komercyjnych. Książka oddawana do rąk czytelnika, poświęcona różnym aspektom wejścia spółki na rynek giełdowy, składa się z pięciu ściśle powiązanych części. W rozdziale pierwszym wskazano rodzaje akcji oraz prawa i obowiązki akcjonariuszy. Odniesiono się również do kwestii podwyższenia kapitału zakładowego spółki poprzez emisję akcji oraz kosztu kapitału pozyskanego w ten sposób.