Organy państwowe oraz państwowe jednostki organizacyjne, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne obowiązane są do opracowania i wdrożenia odpowiednich instrukcji archiwalnych. Regulują one zasady i tryb postępowania z dokumentacją aktową, określają organizację i zakres działania archiwum oraz szczegółowe zasady postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną, w szczególności:
* kwalifikowania i klasyfikowania akt,
* przejmowania dokumentacji powstałej w toku działania,
* gromadzenia, zabezpieczania i konserwacji dokumentacji,
* porządkowania i ewidencjonowania zasobu archiwalnego,
* udostępniania akt,
* brakowania dokumentacji niearchiwalnej,
* przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
* postępowania w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki organizacyjnej.
Niniejsza publikacja może stanowić istotną pomoc przy opracowywaniu własnych instrukcji przez jednostki organizacyjne.
* kwalifikowania i klasyfikowania akt,
* przejmowania dokumentacji powstałej w toku działania,
* gromadzenia, zabezpieczania i konserwacji dokumentacji,
* porządkowania i ewidencjonowania zasobu archiwalnego,
* udostępniania akt,
* brakowania dokumentacji niearchiwalnej,
* przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
* postępowania w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki organizacyjnej.
Niniejsza publikacja może stanowić istotną pomoc przy opracowywaniu własnych instrukcji przez jednostki organizacyjne.