Gramatyka kognitywna jest teorią języka stanowiącą radykalną alternatywę w stosunku do teorii należących do nurtu głównego w językoznawstwie. Teoria ta zasadza się na założeniu, że język ma naturę dogłębnie symboliczną i że każdy język dostarcza swoim użytkownikom zasobu środków wiążących struktury fonologiczne ze strukturami semantycznymi. John R. Taylor wprowadza teorię gramatyki kognitywnej umieszczając ją w kontekście współczesnych dyskusji teoretycznych dotyczących natury wiedzy językowej oraz przedstawiając ją na tle ogólnych tendencji w językoznawstwie kognitywnym. Kluczowe pojęcia z zakresu gramatyki kognitywnej zostają wyjaśnione za pomocą jasnego, niespecjalistycznego języka i zastosowane w obszernych dyskusjach poświęconych szeregu różnych zagadnień z zakresu semantyki, składni, morfologii oraz fonologii. Na końcu każdego z głównych rozdziałów zamieszczono liczne ćwiczenia i zadania stanowiące propozycje dalszych zastosowań omówionej teorii. Podręcznik Johna Taylora wyróżnia się luźnym stylem, przejrzystymi wyjaśnieniami, szeroką gamą przykładów oraz szerokim zakresem podjętej tematyki. Jest to do chwili obecnej niewątpliwie najbardziej inspirujący opis jednej z najbardziej fascynujących i owocnych dziedzin językoznawstwa i nauk kognitywnych.