Książka Joanny Szczepanik to pierwsze w Polsce tak obszerne opracowanie zjawiska kulturowego i społecznego, jakim jest kolektyw artystyczny Neue Slowenische Kunst. Kolektyw ten (powołany do życia w 1984 roku jako odpowiedź na nałożony przez jugosłowiańskie władze zakaz występów zespołu Laibach) poddany tu został szczególnemu oglądowi pod względem dwóch jego cech charakterystycznych: wyróżniającej go wieloaspektowości podejmowanych działań i kolektywizmu rozumianego jako metoda funkcjonowania. Twórczość słoweńskich artystów może być postrzegana jako swoisty komentarz do transformacji, jakiej podlegały zjawiska kulturowe na przestrzeni ostatnich dekad. Geografia artystyczna wydaje się doskonałym sposobem ujęcia tego tematu z perspektywy kulturoznawstwa. Wnikliwa analiza wybranych zagadnień artystycznych w różnych aspektach sprawia, że praca ta może stanowić też atrakcyjny materiał dla antropologów kultury, historyków sztuki oraz socjologów. Joanna Szczepanik – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się krytyką artystyczną, działaniami popularyzującymi sztukę XX i XXI wieku oraz zagadnieniami związanymi z kulturą współczesną, szczególnie w kontekście społecznym i politycznym. Obszary geograficzne znajdujące się w obrębie jej zainteresowań to głównie Bałkany, Półwysep Iberyjski i Meksyk. Stypendystka programu Erasmus (2002), Narodowego Centrum Nauki (2010) oraz Rządu Meksyku dla Współpracowników Środków Przekazu (2012). Publikowała m.in. w "Kulturze Popularnej", "Sprawach Narodowościowych", Szczecińskim Dwumiesięczniku Kulturalnym „Pogranicza”, "Ricie Baum", "Idäntutkimus. The Finnish review of East European studies". Regularnie współpracuje z "Obiegiem" i "Magazynem Sztuki". Redaktor prowadząca "Magazynu Sztuki" poświęconego kulturze i sztuce współczesnej Meksyku.