Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego

Weronika Juroszek
Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Problematyka badań przedstawionych w książce ogniskuje się wokół Żołnierzy Niezłomnych jako wzorów osobowych w wychowaniu do dojrzałości. Weronika Juroszek wybrała postać Augusta Emila Fieldorfa „Nila” – jednego z najbardziej znanych i podziwianych Żołnierzy Niezłomnych, generała brygady Polskich Sił Zbrojnych, organizatora i dowódcę Kierownictwa Dywersji Komendy Głównej Armii Krajowej. Fieldorf był wybitnym patriotą, który każdego dnia ryzykował swoim życiem, ratując rodaków przed okrucieństwem niemieckiego okupanta. Po wojnie, w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, został skazany przez komunistów na karę śmierci przez powieszenie. W trakcie brutalnego śledztwa i procesu nie wydał żadnego ze swoich współpracowników i zdecydowanie odmawiał współpracy z komunistycznymi władzami PRL.

Celem badań było wykazanie, że Fieldorf jest wzorem osoby dojrzałej. Analizy postaci i działalności „Nila” autorka dokonała na gruncie psychopedagogicznym, odwołując się do jego biografii z wykorzystaniem koncepcji dojrzałej osobowości stworzonej przez ks. prof. Zdzisława Chlewińskiego. Główny problem badawczy sformułowała następująco: Na ile generał August Emil Fieldorf „Nil” może zostać potraktowany jako wzór osoby dojrzałej w świetle psychologicznej koncepcji dojrzałej osobowości autorstwa Zdzisława Chlewińskiego?

Chlewiński – psycholog, ksiądz, wieloletni wykładowca Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II – tworząc swoją koncepcję, nawiązał do badań znanego amerykańskiego psychologa Gordona Allporta i potraktował dojrzałość w kategoriach aksjologicznych, jako wartość, a więc coś, ku czemu warto przez całe życie zmierzać. Chlewiński zakładał, że dojrzałość to trwający przez całe życie proces stawania się coraz bardziej sobą, dzięki czemu człowiek rozwija się w sposób niepowtarzalny, przyjmując odpowiedzialność za własne życie. Przejawia się to osobowym stosunkiem do drugiego człowieka, autonomią i rzetelnym wglądem w siebie. Dojrzałość „Nila” charakteryzującą się wymienionymi cechami Weronika Juroszek poddała analizie, rozpoczynając od okresu dorastania, młodości (wczesnej dorosłości) poprzez średnią dorosłość aż do śmierci w wieku 58 lat. Takie ujęcie pozwala na ukazanie dynamiczności formowania się dojrzałości i potwierdzenie, że jest to proces trwający całe życie.

Rezultaty przeprowadzonej analizy wykazały, że generał Fieldorf jest wzorem osoby dojrzałej. Na każdym etapie życia w stopniu doskonałym przejawiał personalistyczny stosunek do ludzi. Traktował drugiego człowieka jako najwyższą wartość (samą w sobie), co wyrażało się w ofiarnym niesieniu pomocy w trudnych sytuacjach. Zarówno wobec rodziny, jak i podległych mu żołnierzy oraz współtowarzyszy niedoli w łagrze, a potem w więzieniu zawsze był troskliwy.

Generał August Emil Fieldorf „Nil” jawi się również jako wzór człowieka autonomicznego w myśleniu i działaniu. Już w okresie adolescencji podejmował działania samodzielne. Jego plany życiowe, szczególnie realizowane w ramach Kedywu, a później organizacji niepodległościowej „Nie”, miały charakter twórczy, prospołeczny i dalekosiężny. „Nil” charakteryzował się odwagą i silną wolą. Urzeczywistniał wartość wolności, potwierdzając, że nawet w skrajnie wyniszczających warunkach można pozostać wewnętrznie niezależnym. Pokazał, że człowiek może nieustannie wybierać wolność i że nikt, nawet w więzieniu, nie może mu jej odebrać.

Fieldorf jest również wzorem osoby mającej rzetelny wgląd w motywy swoich decyzji i wyborów. Był zawsze autentyczny, stronił od zakłamania, fałszu, pozerstwa. Do końca swoich dni zdecydowanie bronił prawdy i odmawiał współpracy z władzami Polski Ludowej. Nie ugiął się nawet w obliczu wyroku śmierci. W całożyciowej postawie Fieldorfa istniała całkowita zgodność między głoszonymi przez niego wartościami a podejmowanymi działaniami.

Wstęp

1. Życiorys ks. prof. Zdzisława Chlewińskiego oraz zarys jego koncepcji dojrzałej osobowości
1.1. Koncepcja dojrzałej osobowości
1.1.1. Personalistyczny stosunek do drugiego człowieka
1.1.2. Autonomia
1.1.3. Rzetelny wgląd w siebie
1.2. Życiorys ks. prof. Zdzisława Chlewińskiego

2. Rola wzoru osobowego w dążeniu do dojrzałości
2.1. Żołnierze Wyklęci jako wzory osobowe w wychowaniu do dojrzałości
2.1.1. Łukasz Ciepliński (pseudonimy: „Ludwik Pług”, „Grzmot”, „Bogdan”, „Ostrowski”)
2.1.2. Witold Pilecki (pseudonimy: „Witold”, „Druh”)
2.1.3. Mniej znani Żołnierze Wyklęci
2.2. Życiorys Augusta Emila Fieldorfa podstawą do formułowania tez o wzorcotwórczej roli jego dojrzałej osobowości

3. Problematyka, problem i cel badań. Podstawowe definicje i wskaźniki dojrzałości
3.1. Problematyka, problem i cel badań
3.2. Metoda badań
3.3. Definicje terminów i wskaźniki dojrzałości
3.3.1. Definicje podstawowych terminów
3.3.2. Wskaźniki dojrzałości

4. Przejawy dojrzałości Augusta Emila Fieldorfa w okresie dorastania, młodości i średniej dorosłości
4.1. Przejawy autonomii w okresie dorastania i początkach młodości – czasy przedwojenne i pierwszej wojny światowej
4.1.1. Udział w organizacjach paramilitarnych jako wyraz realizacji planu życiowego: walki o niepodległość ojczyzny
4.1.2. Środowisko społeczne jako czynnik wspierający autonomię działań Augusta Emila Fieldorfa
4.1.3. Kształtowanie woli
4.1.4. Odwaga
4.2. Dojrzałość Augusta Emila Fieldorfa w okresie młodości i średniej dorosłości – okres międzywojenny
4.2.1. Osobowy stosunek do członków najbliższej rodziny i podwładnych
4.2.2. Generał August Emil Fieldorf jako wychowawca
4.2.3. Umiejętność łagodzenia konfliktów jako przejaw uznania godności oraz odmienności postępowania, reagowania i myślenia drugiego człowieka
4.2.4. Bogactwo osobowości Augusta Emila Fieldorfa
4.2.5. Autonomia

5. Generał August Emil Fieldorf „Nil” wzorem osoby dojrzałej – okres drugiej wojny światowej
5.1. Odwaga Augusta Emila Fieldorfa w czasie kampanii wrześniowej i późniejszych działaniach w roli emisariusza
5.2. Osobowy stosunek do innych ludzi: tęsknota za rodziną jako wyraz bliskich więzi
5.3. Działalność w strukturach wojskowych Kedywu jako przejaw autonomii
5.3.1. Odwaga i jej związek z ostrożnością
5.3.2. August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osobowy w wychowaniu do milczenia
5.3.3. Personalistyczny stosunek Augusta Emila Fieldorfa do drugiego człowieka w ramach działalności Kedywu
5.4. Dowodzenie organizacją niepodległościową „Nie” jako przejaw autonomii
6. Generał August Emil Fieldorf „Nil” wzorem osoby dojrzałej – pobyt w łagrze
6.1. Wolność wewnętrzna jako przejaw autonomii
6.2. Bogactwo osobowości Augusta Emila Fieldorfa w służbie drugiemu człowiekowi – ujęcie personalistyczne
6.2.1. Zainteresowanie światem
6.2.2. Zdolności aktorskie
6.3. August Emil Fieldorf wzorem dojrzałego (empatycznego, altruistycznego) wychowawcy
6.4. Hierarchia wartości Sowietów – wysoka ranga siły (dominacji, władzy)
6.5. Wiara w Boga jako źródło siły przetrwania w łagrze

7. Generał August Emil Fieldorf „Nil” wzorem osoby dojrzałej – okres aresztowania, pobyt w więzieniu, wyrok i śmierć
7.1. Personalistyczny stosunek do byłych podwładnych żołnierzy jako przyczyna pozostania w kraju
7.2. Wierność wyznawanym wartościom aż do śmierci wyznacznikiem rzetelnego wglądu w siebie
7.3. Walka wewnętrzna w sytuacjach skrajnie trudnych jako przejaw dojrzałości
7.4. Pracownicy Urzędu Bezpieczeństwa – profil osobowościowy, metody działania
7.5. Zgodność między deklarowanymi wartościami a rzeczywistymi działaniami wyznacznikiem rzetelnego wglądu w siebie
7.6. Brak pozerstwa i przywdziewania masek jako przejaw rzetelnego wglądu w siebie
7.7. Inne wyznaczniki dojrzałości Augusta Emila Fieldorfa „Nila” w warunkach więziennych – autonomia i osobowy stosunek do współwięźniów
7.8. Walka w obronie prawdy jako przejaw rzetelnego wglądu w siebie

8. Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia
Streszczenie
Data wydania: 2023-05-21
ISBN: 978-83-8294-226-2, 9788382942262
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 126
dodana przez: Vernau

Autor

Weronika Juroszek Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, pracownik Instytutu Pedagogiki i Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Autorka trzech monografii: Psychopedagogiczne uwarunkowania odroczenia decyzji o rozwodzie. Porównanie małżonków rozw...

Pozostałe książki:

Autoprezentacja młodzieży szkolnej Znaczenie postaw rodzicielskich i stylów przywiązania dla funkcjonowania psychospołecznego dziecka w życiu dorosłym Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego
Wszystkie książki Weronika Juroszek

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Generał August Emil Fieldorf „Nil” jako wzór osoby dojrzałej w świetle koncepcji Zdzisława Chlewińskiego. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl