Z szóstki dzieci Giotta dwoje najstarszych miało na imiona Franciszek i Klara. Ten fakt pokazuje, jak silna relacja duchowa i artystyczna wiązała postać biedaczyny z Asyżu z jednym z najwybitniejszych malarzy włoskiego średniowiecza. Album nie tylko prezentuje wszystkie najważniejsze prace Giotta namalowane we Włoszech, reprodukowane tu w olśniewającej jakości. Jego ogromną zaletą są przystępnie napisane przez wybitnych specjalistów eseje, przypominające nam nie tylko biografię św. Franciszka, ale i rysujące dynamiczny proces rozwoju zakonu i przemian w Kościele owych czasów, relacji zakonu ze stolicą Piotrową, związków z mecenasami należącymi do najwyższych warstw społecznych czy ówczesne spory teologiczne. Poznanie tego tła stanowi konieczny warunek zrozumienia nie tylko geniuszu organizacyjnego Giotta, kierującego malarskimi projektami w różnych miastach i obiektach, ale przede wszystkim zjawiska przenikania problematyki teologicznej i politycznej do jego obrazów, ich różnicowania się i ewolucji. Poznajemy biografię artystyczną malarza i historię dzieł wykonanych nie tylko dla Bazyliki w Asyżu, ale zdobiących również Pizę, Rimini, Padwę i Florencję. Sercem albumu pozostają jednak reprodukcje, warte długich godzin medytacji.