Możemy mówić o wspólnych narodzinach filozofii i demokracji w na przełomie VI i V wieku p.n.e. Kształtowanie się podstawowych pojęć filozofii praktycznej było nieodłącznie powiązane z powstawaniem słownika demokracji i jej pierwszego, lecz jakże pouczającego rozwoju przez blisko 180 lat w będących centrum życia filozoficznego Atenach. Rozważania zebrane w niniejszym tomie ukazują niezmienną aktualność i płodność tego związku w epoce współczesnej. Globalizacja życia ekonomicznego pociągnęła za sobą. upadek barier i zanikanie różnic również w świecie mediów, kultury, nauki i życia codziennego. Wszakże jakie będzie-to miało konsekwencje dla życia społeczno-politycznego, w tym, dla tak ważnych jego instytucji, jak uniwersytety i rozwijana tam nauka? Jaką formę ma przyjąć ustrój demokratyczny w nowych czasach? Czy obywatele stanowiący zazwyczaj bierny elektorat w dominującej dotąd formie demokracji, uzyskają większy, i bardziej świadomy, wpływ na rządy wybranych przez siebie przedstawicieli, jakie jest miejsce refleksji filozoficznej i filozofów w okresie transformacji ? Jeśli przedłożone rozważania pozwolą chociaż częściowo odpowiedzieć na te i inne pytania, a zarazem skłonią czytelnika do bliższego przyjrzenia się szansom i zagrożeniom, jakie stoją przed współczesną demokracją, nasz cel zostanie osiągnięty.