Celem fenomenologii religii jest klasyfikacja rozmaitych przejawów religii; nauka ta pragnie przedstawiać religię w taki sposób, w jaki jawi się ona w swoich zmiennych przejawach życia. (...) Fenomenologia religii stara się przedstawić ogólny obraz wszystkich zmieniających się form religii, dzięki czemu stanowi systematyczne uzupełnienie historii religii. Historia religii przedstawia analizę historyczną, zaś fenomenologia dostarcza syntezy systematycznej. W teorii owa linia graniczna między powyższymi dwoma działami religioznawstwa przedstawia się jasno i klarownie, jednakże w praktyce wszelkie granice muszą pozostać płynnymi, bowiem nie zawsze jesteśmy w stanie właściwie sklasyfikować każde zjawisko, nie przedstawiając przy tym pewnych analiz historycznych i faktów o charakterze porównawczym. Wyniki badań prowadzonych metodą systematyczną oraz historyczną często muszą się wzajemnie uzupełniać. Na kartach niniejszej książki czytelnik niejednokrotnie zetknie się z różnymi obserwacjami oraz wskazówkami, które mają wartość obowiązującą zarówno dla fenomenologii, jak i dla historii religii.