Problematyka ochrony konsumenta ma w Europie i na świecie długą tradycję. Potrzebę zajęcia się tym zagadnieniem dostrzeżono najwcześniej w Stanach Zjednoczonych. Za decydujący moment należy tu uznać przemówienie prezydenta Johna F. Kennedy'ego do Kongresu z 15 marca 1962 roku. Sformułowane wówczas zostały cztery podstawowe uprawnienia konsumentów do: bezpieczeństwa, rzetelnej informacji, swobody wyboru, bycia wysłuchanym. Były one następnie rozwijane przez Międzynarodową Organizację Związków Konsumenckich (obecnie Consumers International), aż wreszcie stały się punktem wyjścia dla ,, Wytycznych Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie ochrony konsumentów. Ochroną konsumenta interesowano się również we Wspólnotach Europejskich. Właśnie tam odnajdziemy wiele inicjatyw i rozwiązań prawnych służących poprawie jego pozycji jako strony umowy. Stąd też niniejsze opracowanie poświęcone jest niemal w całości ochronie konsumenta w europejskim prawie wspólnotowym. Mając jednak na uwadze oczekiwane przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, należy również odnieść się do regulacji przyjętych w naszym ustawodawstwie pod wpływem rozwiązań wspólnotowych.