Książka zawiera opis rozległych obszarów polskiego systemu oświaty, skonfrontowany z przykładami z innych państw. Skoncentrowano się w niej na szkolnictwie podstawowym i średnim. Zawiera wnioski z polskich badań realizowanych w ramach programów międzynarodowych lub inicjowanych przez polskich naukowców, w tym także rezultaty badań zrealizowanych przez autora opracowania.<BR> <BR> "Praca dotyczy zagadnień i problemów o dużej doniosłości praktycznej. Obowiązki w zakresie oświaty nałożone na władze publiczne przez Konstytucję RP są poważne, kosztowne i skomplikowane [...] Autor rzetelnie analizuje te trudności, co jest dużym walorem pracy. Wiele miejsca poświęca na przywoływanie wyników badań amerykańskich (i słusznie - są one najbardziej zaawansowane), z których jednoznacznie można wnioskować, iż idealny system oświatowy po prostu nie istnieje".<BR> prof. dr hab. Zyta Gilowska, Katolicki Uniwersytet Lubelski<BR> <BR> "Tekst wypełnia istotną lukę na rynku wydawniczym. Podejmuje ważną problematykę ekonomicznych aspektów systemu oświaty w Polsce na tle powiązań światowych. [...] To bardzo ciekawa i żywa książka, przede wszystkim dzięki prezentowaniu wielu wyników konkretnych badań, omawianiu przykładów rozwiązań z konkretnych miast, województw czy krajów. Autor umiejętnie łączy informacje uzyskiwane z wielu źródeł". prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego