Celem konferencji, zorganizowanej w grudniu 2005 r. przez Centrum Etyki Biznesu Instytutu Filozofii i Socjologii PAN oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, była wymiana poglądów na temat celów i treści edukacji konsumenckiej, podmiotów odpowiedzialnych za jej realizację, możliwych inicjatyw, a także przedstawienie przykładów dobrych praktyk, mogących stanowić wzór dla potencjalnych działań. Konferencja zgromadziła przedstawicieli różnych środowisk wykazujących zainteresowanie problematyką konsumencką, zarówno z punktu widzenia teoretycznego, jak i praktycznego. Uczestniczyli w niej naukowcy, rzecznicy konsumentów, reprezentanci świata biznesu oraz pozarządowych organizacji konsumenckich. Oddawana do rąk Czytelników książka stanowi dorobek tej konferencji. Reprezentujące różne środowiska, grono autorów poszczególnych artykułów przedstawia w niej problematykę edukacji konsumenckiej z różnych punktów widzenia, na różnym poziomie ogólności i posługując się odmiennym instrumentarium pojęciowym i badawczym.