Przekonanie o zasadniczym znaczeniu problematyki ekonomicznej dla współczesnego człowieka funkcjonującego w warunkach gospodarki rynkowej stanowi istotną przesłanką dla podjęcia badań dotyczących stanu edukacji ekonomicznej. Uwarunkowania ekonomiczne stanowią bowiem ramy, w których realizuje się obecnie rozwój jednostki i społeczeństwa. Możliwe osiągnięcia indywidualne i grupowe zależne są od ekonomicznych sposobności, do których dostęp i których rozumienie staje się warunkiem racjonalnego i skutecznego działania. Człowiek uzyskujący świadectwo dojrzałości powinien na etapie kształcenia w szkole średniej uzyskać wiedzę i umiejętności potrzebne do swobodnego uczestnictwa w wymianie gospodarczej i korzyściach zorientowanej rynkowo społeczności. Oznacza to, że wiedzę i umiejętności ekonomiczne należy traktować jako niezbędny składnik wykształcenia ogólnego. Na tym tle zasadniczą kwestią jest odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu systemy edukacyjne są przygotowane i jaką ofertę mogą przedstawić dla sprostania potrzebom związanym z dynamicznymi przemianami jakościowymi w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa, w tym realizacji podstawowych celów strategicznych wyrażających się powszechnie w kategoriach ekonomicznych. Przeprowadzone badania wskazują, że efektywność kształcenia w dziedzinie ekonomii w nieekonomicznych szkołach średnich jest niezadowalająca, a bardzo niski poziom osiągnięć szkolnych uczniów można zaliczyć do kategorii niepowodzeń szkolnych. Oznacza to wystąpienie luki kompetencyjnej w rozwiązywaniu dylematów człowieka funkcjonującego w warunkach dynamicznie przekształcającej się i turbulentnej gospodarce a zwłaszcza w obszarze stanowiącym kontekst pracy i życia ludzi, w tym rozumienia zasad działania gospodarki oraz roli i znaczenia instytucji organizujących rynek pracy. Podejmując tę problematykę autor, w ramach przedmiotowego opracowania, obok kontekstu teoretycznego, prezentuje metodologię i wyniki badań dotyczących stanu edukacji ekonomicznej w nieekonomicznych szkołach średnich. Pozycja ta jest ważnym przyczynkiem w dyskusji nad kanonem wychowania współczesnego człowieka, a zawarty w niej materiał faktograficzny stanowi dobrą podstawę do refleksji dotyczącej usprawnień i podniesienia efektywności kształcenia w dziedzinie ekonomii w ponadgimnazjalnych szkołach średnich.