Nowe media powodują głęboką, choć nie w pełni jeszcze uświadamianą zarówno przez odbiorców, jak i nadawców przemianę kulturową. Jeden z ich badaczy pisze: "Na naszych oczach wyłania się nowa postać dziennikarstwa, do której podstawowych wyróżników zaliczyć należy: wszechobecność i powszechną dostępność oraz ilościowy wzrost informacji w skali globalnej i lokalnej, coraz silniejszy nacisk na aktualność relacji, interaktywność, narastający wpływ kontekstu multimedialnego i skrajną uległość wobec odbiorców. Wszystko to na wiele sposobów sprzyja dziennikarstwu, stwarzając dlań nowe szanse, ponieważ może ono - dzięki korzystnym zmianom natury technicznej i społecznej - ponownie zaangażować i przyciągnąć zniechęconą i wyalienowaną publiczność, odbudować swój autorytet i na nowo określić rozmytą tożsamość poprzez odwołanie się do funkcji i ról wymagających szczególnych kompetencji merytorycznych i moralnych...".