Ważnym zadaniem etnopedagogiki staje się usytuowanie ucznia terenów pogranicza językowo-kulturowego w relacjach wielokulturowych na tle procesów globalizacji, lokalizacji i glokalizacji, pomoc dziecku w kształtowaniu własnej tożsamości, tworzenie obrazu siebie jakoczłowieka pogranicza, przy identyfikacji z kulturą regionalną, narodową i państwową, miejscową tradycją, dziedzictwem kulturalno-historycznym regionu i Polski.
Niniejszy tom stanowi kolejną dyskusję w tym zakresie, przynosi pogłębioną refleksję nad kształtowaniem się tożsamości człowieka pogranicza, od najwcześniejszego okresu edukacji. Oddajemy go do rąk czytelników: pracowników nauki, nauczycieli i studentów z nadzieją, że znajdą w nim pożyteczne wskazówki oraz przykłady oddziaływań wychowawczych dotyczące wielokulturowej sfery funkcjonowania ucznia i dorosłego.
Niniejszy tom stanowi kolejną dyskusję w tym zakresie, przynosi pogłębioną refleksję nad kształtowaniem się tożsamości człowieka pogranicza, od najwcześniejszego okresu edukacji. Oddajemy go do rąk czytelników: pracowników nauki, nauczycieli i studentów z nadzieją, że znajdą w nim pożyteczne wskazówki oraz przykłady oddziaływań wychowawczych dotyczące wielokulturowej sfery funkcjonowania ucznia i dorosłego.