Władysław Zawistowski (ur. 1954) stale podąża śladem dynamicznych przemian społecznych, reaguje na kolejne projekty życia zbiorowego w dobie przebudowy, mierzy się z dominującymi modelami kultury. Pierwszymi sztukami wpisywał się w „teatr aluzji” jako zastępczą formę porozumienia w czasach PRL-u; w Wysockim korzystał z kodu historycznego, by opisać współczesną zbiorową depresję w okresie stanu wojennego, a jego konsekwencje przedstawił w epicko skonstruowanym dramacie Stąd do Ameryki. Z kolei Dobry adres daje wyraz zagubieniu w świecie, który w procesie transformacji utracił zakorzenienie, a Bitwa nad jeziorem Smęt obnaża historyczne mistyfikacje.
Dramaty Zawistowskiego, w ten czy inny sposób odsyłające do historii, przedstawiają tyleż fakty, co niedokonania, niespełnienia, przemilczenia i uzurpacje, dając zarazem wgląd w różne „metodologie” pamięci – zapominania, odpominania, zmyślania, konfabulacji. Autor metodycznie odsłania mechanizm wypierania bądź przykrywania tego, co realne, przez to, co wyobrażone; przenosi uwagę ze zbiorowego imaginarium na plan doświadczenia, i to silnie spersonalizowanego. Ukazuje, jak historia wżera się w egzystencję.