W ostatnich latach następuje zauważalne przechodzenie w terminologii kadrowej od "zarządzania zasobami ludzkimi" do "zarządzania kapitałem ludzkim". Niestety, często oba terminy stosowane są zamiennie, a przyczynkarski charakter prowadzonej w literaturze przedmiotu dyskusji nie wyjaśnia istoty zmiany. Prezentowana książka w zamierzeniu wypełnia tę lukę - jej celem jest analiza przyczyn i skutków przejścia od ZZL do ZKL. Wywód dostarcza więc odpowiedzi na następujące pytania:
Czy ludzie w przedsiębiorstwie są zasobem, czy kapitałem?
Co to znaczy, że ludzie są zasobem, a co - że kapitałem?
Dlaczego w ostatnich latach zaczęto postrzegać ludzi bardziej jako kapitał, a (już) nie (tylko) jako zasób?
Czy sposób postrzegania ludzi jako kapitału implikuje inne metody zarządzania nimi, niż gdy są zasobem?
A może na ludzi w organizacji należałoby spojrzeć z jeszcze innej perspektywy, skoro sposób myślenia determinuje sposób działania?
"Praca doktor Beaty Jamki wyróżnia się wysokim poziomem merytorycznym i walorami nowatorstwa widocznymi nie tylko w analizie, diagnozowaniu stanu w podobszarach HRM, ale i w projektowaniu nowych metod zarządzania. (...) z pełnym przekonaniem rekomenduję ją Wydawnictwu do opublikowania jako książki zaadresowanej do grona czytelników, którymi będą nauczyciele akademiccy, studenci, menedżerowie oraz eksperci firm świadczących usługi outsourcingowe".
(z recenzji prof. zw. dr hab. Alicji Sajkiewicz)
Czy ludzie w przedsiębiorstwie są zasobem, czy kapitałem?
Co to znaczy, że ludzie są zasobem, a co - że kapitałem?
Dlaczego w ostatnich latach zaczęto postrzegać ludzi bardziej jako kapitał, a (już) nie (tylko) jako zasób?
Czy sposób postrzegania ludzi jako kapitału implikuje inne metody zarządzania nimi, niż gdy są zasobem?
A może na ludzi w organizacji należałoby spojrzeć z jeszcze innej perspektywy, skoro sposób myślenia determinuje sposób działania?
"Praca doktor Beaty Jamki wyróżnia się wysokim poziomem merytorycznym i walorami nowatorstwa widocznymi nie tylko w analizie, diagnozowaniu stanu w podobszarach HRM, ale i w projektowaniu nowych metod zarządzania. (...) z pełnym przekonaniem rekomenduję ją Wydawnictwu do opublikowania jako książki zaadresowanej do grona czytelników, którymi będą nauczyciele akademiccy, studenci, menedżerowie oraz eksperci firm świadczących usługi outsourcingowe".
(z recenzji prof. zw. dr hab. Alicji Sajkiewicz)