Najważniejsza książka Vaculíka, wydana w samizdacie w 1981 (27 egzemplarzy), a następnie w Kanadzie, w emigracyjnym wydawnictwie Josefa Škvoreckiego i Dany Salivarovej "68-Publishers" (pierwsze oficjalne wydanie w Czechach w 1990 roku). Autor dedykował tę książkę Jiřiemu Kolářowi i ma ona formę powieści-dziennika. Znajdziemy tu beletrystyczną swadę i humor, lecz przede wszystkim chodziło autorowi o maksymalną prawdziwość. W ten sposób obserwujemy rok z życia Ludvíka Vaculíka, ale także obraz życia czeskiego społeczeństwa pod koniec lat 70-ych.
W latach 80-ych o tej książce wiele się w Czechach mówiło. Ukazywała otwarcie życie dysydentów czeskich. Przez wielu była krytykowana była m.in. za nadmierną otwartość, inni zarzucali autorowi egocentryzm. W książce jest mowa m.in. o miłosnych i uczuciowych kryzysach mężczyzny w średnim wieku. Wiele uwagi Vaculík poświęca także domowi i swemu ogrodowi w Dobřichovicach, przy czym kontrastuje odwieczne cykle przyrody z tępą nieporuszonością "normalizacji". Znajdziemy tu również opisy przygotowywania edycji niezależnego wydawnictwa Petlice, które Vaculík prowadził, włącznie z przesłuchaniami na StB, z czym się taka aktywność wiązała. Nie brak też krytycznego spojrzenia na osoby i wydarzenia tego czasu, humoru, erotyki a także pytań egzystencjalnych i ironicznej autorefleksji.
W latach 80-ych o tej książce wiele się w Czechach mówiło. Ukazywała otwarcie życie dysydentów czeskich. Przez wielu była krytykowana była m.in. za nadmierną otwartość, inni zarzucali autorowi egocentryzm. W książce jest mowa m.in. o miłosnych i uczuciowych kryzysach mężczyzny w średnim wieku. Wiele uwagi Vaculík poświęca także domowi i swemu ogrodowi w Dobřichovicach, przy czym kontrastuje odwieczne cykle przyrody z tępą nieporuszonością "normalizacji". Znajdziemy tu również opisy przygotowywania edycji niezależnego wydawnictwa Petlice, które Vaculík prowadził, włącznie z przesłuchaniami na StB, z czym się taka aktywność wiązała. Nie brak też krytycznego spojrzenia na osoby i wydarzenia tego czasu, humoru, erotyki a także pytań egzystencjalnych i ironicznej autorefleksji.