Zbiór kilkunastu szkiców o Aleksandrze Kamińskim ? harcmistrzu, wychowawcy i pisarzu, jednym z twórców Szarych Szeregów, autorze legendarnych ?Kamieni na szaniec? i ?Wielkiej gry?, redaktorze ?Biuletynu Informacyjnego? Armii Krajowej.
?Być dzielnym i umieć się różnić? to fascynująca opowieść profesora i harcerza o innym profesorze harcerzu. Obaj to wybitni wychowawcy, których dokonania były w swoim czasie dla harcerstwa i pedagogiki przełomowe. Autor podkreśla, że publikacje Aleksandra Kamińskiego i ich późniejsze bezpośrednie kontakty w ogromnej mierze przyczyniły się do ukształtowania go jako instruktora harcerskiego, pedagoga i naukowca. Janowski ukazuje zaskakująco aktualne przemyślenia Kamińskiego o Polsce, wychowaniu i harcerstwie, a także postawę, do której ?Kamyk? był szczególnie przywiązany ? ową tytułową ?dzielność?. W poszczególnych szkicach znajdujemy opis zmagań człowieka, który stara się iść uczciwą drogą, wbrew przeciwnościom robić swoje, nie ulegać naciskom, wykorzystywać pojawiające się szanse. W drobiazgach zawierać kompromisy, a zachowując swe zdanie umieć ładnie ? dawniej powiedziano by może: elegancko ? różnić się od tych, którzy mają inne poglądy.
Lektura zamieszczonych w zbiorze szkiców to także możliwość poznania ? niejako ?przy okazji? ? poglądów na wychowanie i obywatelską służbę ich autora, Andrzeja Janowskiego ? wybitnego pedagoga i instruktora harcerskiego.
prof. dr hab. Andrzej Janowski ? pedagog, polonista. W latach 1957?1963 instruktor Chorągwi Warszawskiej ZHP: współzałożyciel reaktywowanej 1 Warszawskiej Drużyny Harcerskiej ?Czarna Jedynka?, zastępca komendanta
i komendant harcerskiej akcji ?Warmia i Mazury?. W 1981 przewodniczący Niezależnego Ruchu Harcerskiego. 1966?1989 r. pracownik naukowy Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie.
Ekspert ?Solidarności? (1980?1981) w zakresie edukacji; członek podziemnego Zespołu Oświaty Niezależnej (1982?1989); uczestnik negocjacji ?stolika oświatowego? w trakcie obrad ?Okrągłego Stołu? w 1989 r., 1989?1992 wiceminister edukacji. Przez dziesięć lat był dyrektorem Kolegium Nauczycielskiego. Wykłada w Akademii Humanistyczno?Ekonomicznej w Łodzi i w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie. Członek Rady Edukacji Narodowej przy Ministrze Edukacji Narodowej, przewodniczący Rady Programowej Centrum Edukacji Obywatelskiej i Rady Programowej Muzeum Harcerstwa ZHP.
?Być dzielnym i umieć się różnić? to fascynująca opowieść profesora i harcerza o innym profesorze harcerzu. Obaj to wybitni wychowawcy, których dokonania były w swoim czasie dla harcerstwa i pedagogiki przełomowe. Autor podkreśla, że publikacje Aleksandra Kamińskiego i ich późniejsze bezpośrednie kontakty w ogromnej mierze przyczyniły się do ukształtowania go jako instruktora harcerskiego, pedagoga i naukowca. Janowski ukazuje zaskakująco aktualne przemyślenia Kamińskiego o Polsce, wychowaniu i harcerstwie, a także postawę, do której ?Kamyk? był szczególnie przywiązany ? ową tytułową ?dzielność?. W poszczególnych szkicach znajdujemy opis zmagań człowieka, który stara się iść uczciwą drogą, wbrew przeciwnościom robić swoje, nie ulegać naciskom, wykorzystywać pojawiające się szanse. W drobiazgach zawierać kompromisy, a zachowując swe zdanie umieć ładnie ? dawniej powiedziano by może: elegancko ? różnić się od tych, którzy mają inne poglądy.
Lektura zamieszczonych w zbiorze szkiców to także możliwość poznania ? niejako ?przy okazji? ? poglądów na wychowanie i obywatelską służbę ich autora, Andrzeja Janowskiego ? wybitnego pedagoga i instruktora harcerskiego.
prof. dr hab. Andrzej Janowski ? pedagog, polonista. W latach 1957?1963 instruktor Chorągwi Warszawskiej ZHP: współzałożyciel reaktywowanej 1 Warszawskiej Drużyny Harcerskiej ?Czarna Jedynka?, zastępca komendanta
i komendant harcerskiej akcji ?Warmia i Mazury?. W 1981 przewodniczący Niezależnego Ruchu Harcerskiego. 1966?1989 r. pracownik naukowy Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie.
Ekspert ?Solidarności? (1980?1981) w zakresie edukacji; członek podziemnego Zespołu Oświaty Niezależnej (1982?1989); uczestnik negocjacji ?stolika oświatowego? w trakcie obrad ?Okrągłego Stołu? w 1989 r., 1989?1992 wiceminister edukacji. Przez dziesięć lat był dyrektorem Kolegium Nauczycielskiego. Wykłada w Akademii Humanistyczno?Ekonomicznej w Łodzi i w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie. Członek Rady Edukacji Narodowej przy Ministrze Edukacji Narodowej, przewodniczący Rady Programowej Centrum Edukacji Obywatelskiej i Rady Programowej Muzeum Harcerstwa ZHP.