„Książka Karoliny Kowalcze-Franiuk jest pionierską pracą w zakreślonym geograficznie obszarze badań. Wyróżnia ją imponujący korpus badawczy, będący owocem wieloletnich obserwacji, a także konsekwentnie stosowane podejście interdyscyplinarne. Autorka w sposób kompetentny i krytyczny przedstawia ustalenia psychologii, socjologii, etnografii mówienia i lingwistyki, wykorzystując je w badaniu konkretnych zachowań językowych osób dwujęzycznych. Ważne jest dla badaczki określenie relacji między bilingwizmem i tożsamością, bo ukazuje to zależność między procesem stawania się osobą dwujęzyczną a przemianą postawy tożsamościowej bilingwisty. W pracy analizowane są konkretne zachowania językowe, kreatywność interlokutorów i emocje; korzystanie z dwóch kodów jest przejawem skuteczności komunikacji, zaś o wyborze języka decyduje jego siła ekspresji. Autorka książki spojrzała na wybór języka komunikacji ze względu na osobę interlokutora, a dopiero w następstwie na kształt językowy wypowiedzi. Opis sytuacji bogato udokumentowany wypowiedziami badanych bilingwistów przynosi ciekawe obserwacje z zakresu etnopragmatyki, które można porównywać z podobnymi badaniami prowadzonymi w innych środowiskach bilingwalnych”. Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Sękowskiej Karolina Kowalcze-Franiuk – polonistka i glottodydaktyk, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2017 r. uzyskała tytuł doktora w dziedzinie językoznawstwa na Wydziale Polonistyki UJ. Od 2008 r. jest zatrudniona jako lektorka języka polskiego na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu w Genui. Jej zainteresowania naukowe dotyczą głównie dwu- i wielojęzyczności, tożsamości kulturowej, wyrażania emocji przez osoby wielojęzyczne oraz samorealizacji człowieka poprzez język i kulturę. Opublikowała kilka artykułów poświęconych badanej tematyce, a także literaturze i glottodydaktyce polonistycznej. Od lat jest czynnie zaangażowana w działalność kulturalną, społeczną i edukacyjną w środowisku włoskiej Polonii.