Książka stanowi pierwsze w polskiej literaturze monograficzne opracowanie dotyczące pojęcia autora oraz instytucji prawa do autorstwa utworu w prawie autorskim. Przed prezentacją regulacji polskich zamieszczona została bogata analiza omawianych instytucji dokonana w świetle obowiązujących konwencji międzynarodowych oraz porządków prawnych m.in: Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Szwajcarii oraz krajów azjatyckich (w tym Japonii, Chin, Malezji, Indonezji, Singapuru, Filipin, Tajlandii, Tajwanu, a także Hongkongu). Analiza prawa polskiego obejmuje m.in. problematykę: dóbr osobistych, autorstwa stylu, odkrycia, pomysłu lub koncepcji naukowej, autorstwa dzieł naukowych, prawnych aspektów współautorstwa, ghostwritingu, droit de non paternité, kwestie związane z twórczością pseudonimową i anonimową oraz zrekonstruowaną treść prawa do autorstwa utworu. Istotnym novum jest pokazanie instytucji autorstwa i prawa do autorstwa w ujęciu historycznoprawnym i filozoficznym. W publikacji omówiono ponadto szereg kwestii semantycznych związanych z wnikliwym opisem pojęć autora i autorstwa, pokazując, w jaki sposób powyższe pojęcia prawnicze funkcjonują obok tych samych terminów znanych innym dziedzinom nauki.