Auschwitz to nie tylko symbol Holokaustu, Auschwitz to metafora zła. Ale to także nazwisko Rosany, którą w Klubie Izraelskim podrywa pewnej nocy Berto. Kim jest Berto? Berto to człowiek ziejący nienawiścią. Kim jest Rosana? To już znacznie trudniejsze pytanie. Wszystko wskazuje na to, że Rosana zastawiła na Berta perfidną pułapkę, a on staje przed dylematem: czy to skrajna paranoja, czy pozaziemski spisek? Auschwitz to powieść o potworności świata, wciągająca fabuła łącząca w sobie elementy realizmu, thrillera i schizofrenicznej fantastyki, której surowcem stają się: brud, śmierć, okrucieństwo, tortury, przemoc, antysemityzm i rasizm. Publikacja powieści w Argentynie wywołała zachwyty i wrogie reakcje. Nielsena oskarżano o okrucieństwo i ksenofobię, chwalono za niezwykłą oryginalność i bezkompromisowe podjęcie tematu zła i rozrachunku z historią. Sam autor podkreślał, że jego książka to odpowiedź na banalną, pisaną pod publiczkę literaturę. "Wszyscy piszą dla interesu, są politycznie poprawni nie można powiedzieć niczego, co przekracza pewne granice, bo inaczej ma się do czynienia z kurią albo DAIA [argentyńska organizacja żydowska]. (...) Chcę walczyć przeciwko tej głupocie. Nienawidzę tej gównianej literatury pisanej przez 20, 30, 40, 50 i 60-letnich Argentyńczyków. Sam sobie będę narzucał reguły, chcę zrobić coś obrzydliwego. Nie cierpię, kiedy kontroluje się sztukę". Polskie wydanie książki otrzymało wsparcie finansowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Handlu Międzynarodowego i Wyznań Republiki Argentyny w ramach Programu Wspierania Tłumaczeń SUR.