W krótkim czasie jednak został najpierw kierownikiem literackim, a potem zaczął pisać dramaty. Kiedy w końcu mógł podjąć studia w Szkole Teatralnej był już znanym dramatopisarzem. Twórcą, który w swoich dramatach obnażał wpływ ustroju totalitarnego na życie poszczególnych ludzi a także całych grup społecznych. Jego utwory po zdławieniu Praskiej Wiosny znalazły się na indeksie w Czechosłowacji, ale i w Polsce. Pisał wtedy wiele „do szuflady”, a jego teksty pojawiały się w nieoficjalnym obiegu, przepisywane na maszynie, bo w czeskich teatrach nie wolno ich było wystawiać.
Nazwiska Havla nie wolno było wymieniać, a jego samego zatrudniać. Spędził też prawie pięć lat w więzieniach. Dlaczego o tym wspominam? Bo prawdopodobnie wtedy w latach siedemdziesiątych powstały bajki Vaclava Havla. Ich pierwsze emigracyjne wydanie ukazało się w 1978 roku. Wówczas był to zbiór bajek czeskich twórców: w tym Ludvíka Vaculíka, Ivana Klímy, Jana Skácela czy Pavla Kohouta. Dla każdego z nich bajka była tylko jedną z form artystycznego wyrazu, a twórców tych bardziej łączyła walka z komunistycznym systemem i opresją władzy. Ivan Klíma o każdym z autorów zbioru napisał wówczas krótką notkę. Wedle słów Klímy, Havel wzbraniał się przed napisaniem bajki, bo nie wymawiał głoski "r". W bajkach natomiast są "krrólowie", "czarrownice", "krrasnoludki". Z tego ponoć powodu bohaterami bajek Havla stały się postaci bez litery "r" - „Skrzeciuchy” i pod takim właśnie tytułem i w nowym przekładzie Mirosława Śmigielskiego ukazały się bajki Vaclava Havla. Bajki, w których odnaleźć można znanego dorosłym czytelnikom dramatopisarza, któremu nieobce są irracjonalne ludzkie zachowania, język, którym się komunikują i sytuacje, w których się znajdują.
Jako pisarz Václav Havel jest znany na całym świecie ze swoich dramatów pisanych w duchu teatru absurdu. W swoich sztukach zajmował się między innymi tematyką władzy, biurokracji i języka. W esejach i listach z więzienia, oprócz analizy polityki, poruszał zagadnienia filozoficzne: wolności, władzy, moralności i transcendencji. Václav Havel poświęcał się także poezji eksperymentalnej – tego typu wiersze (w tym kaligramy), pisane w latach sześćdziesiątych, zawiera zbiorek Antikódy.