Drugi tom najbardziej znanej powieści Musila nawiązuje do realnych środowisk i postaci, które miały wpływ na stosunki polityczne i mody kulturalne w Austrii przed I wojną światową, m.in. infiltrację ...
Nad Atlantykiem stał niż barometryczny, który przesuwał się na wschód ku zalegającemu nad Rosją wyżowi i na razie nie zdradzał ochoty wyminięcia go, kierując się ku północy. Izotermy i izotery czyni...
Powieść Niepokoje wychowanka Törlessa to wnikliwe studium relacji międzyludzkich, które zadaje fundamentalne pytania o źródła przemocy iw niezwykle przejmujący sposób opisuje mechanizmy manipulacji cz...
Psychoanalityczna powieść R. Musila uznawana za jedno z najwybitniejszych dzieł XX-wiecznej prozy awangardowej. Akcja Człowiek bez właściwości rozgrywa się przede wszystkim w Wiedniu w latach 1913-191...
Psychoanalityczna powieść R. Musila uznawana za jedno z najwybitniejszych dzieł XX-wiecznej prozy awangardowej. Akcja Człowiek bez właściwości rozgrywa się przede wszystkim w Wiedniu w latach 1913-191...
... Tom nowel „Trzy kobiety” zajmuje w twórczości pisarza osobne miejsce. Osobne dlatego, że w tych trzech nowelach autorowi chodzi wprawdzie o wydobycie ich filozoficznego i mistycznego sensu (erotyk...
W 1936 Robert Musil zebrał wcześniej publikowane w czasopismach felietony i wydał je w formie książki. Wśród nich są także ważne teksty, jak Lep na muchy (Das Fliegenpapier) czy Kos (Die Amsel). Sam ...
Robert Musil (1880–1942), austriacki prozaik i dramaturg. Inżynier, asystent w Wyższej Szkole Technicznej. Doktor filozofii. Uczestnik I wojny światowej. Zmarł na emigracji w Szwajcarii. Opublikował...
Książka zawiera opowiadania z trzech tomów: Trzy kobiety, Zespolenia oraz Zaczarowany dom. Posłowie - Egon Naganowski.
Materiały krytyczne i teoretyczne o teatrze.
Dwa opowiadania opublikowane w tomie "Zespolenia" (1911, Vereinigungen) całkowicie zrywają z tradycyjnym stylem narracji. Musil opisuje w nich, przy użyciu bardzo zróżnicowanych i oryginalnie zastosow...
Przeważnie ludzie są w zasadniczym stosunku do siebie epikami. Nie lubią liryki, albo tylko krótko, i kiedy w wątek życia wplątuje się trochę takich słów jak "ponieważ" lub "żeby", odczuwają odrazę do wszelkiej refleksji, która sięga ponad to: lubią systematyczną kolejność faktów, ponieważ wygląda to jak konieczność, i czują się jakoś bezpieczni w chaosie dzięki wrażeniu, że ich życie posiada określony "kurs".
“Uczucie, które nie jest bezgraniczne, nie ma żadnej wartości.”
“Istotna trudność dla bardzo wielkiego pisarza powstaje dopiero przez to, że jeżeli nawet w życiu intelektualnym postępuje po kupiecku, to odwieczna tradycja nakazuje mu przemawiać zawsze w sposób idealistyczny.”
“od życia, kiedy jest wspaniałe, nie można ponadto wymagać, aby było łatwe”