Zmysły recenzja

W poszukiwaniu nieskończoności w granicach percepcji i czasu

Autor: @sylwiacegiela ·13 minut
3 dni temu
Skomentuj
13 Polubień
Literatura z pogranicza popularnonaukowej i science fiction od zawsze pełniła funkcję lustra, które odbija zarówno nasze pragnienia, jak i lęki, jednocześnie inspirując do poszerzania horyzontów myślenia.


Iwona Gajda, autorka cyklu "Hologramowy świat", w siódmej części serii pt. "Zmysły" ponownie prowadzi czytelnika przez niezwykle złożony, a zarazem zachwycający świat, który balansuje na granicy fizyki kwantowej, metafizyki i literackiej wyobraźni. Ta książka, będąca podróżą do granic ludzkiego poznania, stawia pytania o istotę rzeczywistości i naszą rolę w jej kształtowaniu.

Główna bohaterka "Zmysłów" to postać, która na drodze do duchowej i fizycznej transformacji przechodzi przez proces, który czyni ją istotą niematerialną – fluidem energii. Ten zabieg literacki jest jednym z najciekawszych elementów książki, ponieważ pozwala autorce eksplorować rzeczywistość poza ograniczeniami ludzkiego ciała, czasu i przestrzeni. Bohaterka staje się niejako wszechobecna, jej świadomość przenika wszystko, co istnieje, od materii po czystą energię.

Książka, wykorzystując ten koncept, ukazuje, jak nieskończona liczba zmysłów może zmienić percepcję rzeczywistości. Dotychczasowy świat, postrzegany przez pięć podstawowych zmysłów człowieka, okazuje się jedynie cieniem tego, co naprawdę istnieje. Opis doświadczeń bohaterki, która staje się świadkiem ukrytych wymiarów istnienia, jest niezwykle sugestywny i precyzyjny, co czyni tę książkę niezwykle dynamiczną i emocjonalną. Autorka, bazując na teoriach kwantowych, pozwala czytelnikowi zastanowić się, czy rzeczywistość, jaką znamy, to jedynie złudzenie – hologram, jak sugeruje tytuł cyklu.

Człowiek Iwony Gajdy to istota wielowymiarowa, złożona z emocji, wspomnień i zmysłów, które kształtują jej postrzeganie świata. Jest kimś, kto nosi w sobie ciężar przeszłości, zarówno pięknych wspomnień, jak i bolesnych doświadczeń, które wpływają na jego wybory i relacje. Człowiek to także ktoś zdolny do refleksji, samopoznania i rozmów z samym sobą – zarówno dosłownie, jak i poprzez metaforyczne „spotkania” z duchami przeszłości. Te dialogi pozwalają mu odkrywać swoją tożsamość, zrozumieć swoje błędy i odnaleźć sens w codziennym życiu. To istota, która łączy się z innymi poprzez emocje, szuka odpowiedzi na trudne pytania i próbuje odnaleźć harmonię między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością.

Zmysły, jakie odczuwa, pełnią zatem kluczową rolę w zrozumieniu rzeczywistości i doświadczaniu świata, ale również w odkrywaniu własnej duchowości i istoty istnienia. Autorka wskazuje, że zmysły – wzrok, słuch, dotyk, smak i węch – nie są jedynie narzędziami percepcji, lecz również bramą do głębszego poznania, wykraczającego poza fizyczny świat.

W kontekście powieści zmysły odzwierciedlają sposób, w jaki bohaterka doświadcza przestrzeni surowej pustyni Atakama, miejsca skrajnie minimalistycznego, gdzie każdy bodziec – zapach, dźwięk czy dotyk – nabiera wyjątkowego znaczenia. To zmysły pozwalają jej zbliżyć się do natury, a jednocześnie uzmysłowić sobie granice ludzkiego poznania. W surowym środowisku pustyni zmysły stają się jedyną formą nawigacji po świecie, w którym duchowość i materialność przenikają się w niespotykany sposób.

Jednak autorka idzie dalej, podważając absolutną wiarygodność zmysłów. Pokazuje, że rzeczywistość, jaką postrzegamy, jest ograniczona przez ich działanie. Dopiero otwarcie się na to, co niewidzialne i niewyczuwalne dla tradycyjnych zmysłów, pozwala bohaterce zbliżyć się do doskonałości. Zmysły w tej książce są więc zarówno darem, jak i pułapką – pomagają doświadczyć rzeczywistości, ale jednocześnie ograniczają dostęp do głębszych wymiarów bytu.

W Zmysłach” autorka stawia pytanie o granice percepcji i znaczenie duchowego doświadczenia. Zmysły są punktem wyjścia do odkrywania siebie i świata, ale ich rola zostaje poszerzona o refleksję nad tym, co jest „poza” – nieuchwytne, lecz równie realne.

Jednym z najbardziej uderzających elementów książki jest jej miejsce akcji – pustynia Atakama. Ta najsuchsza pustynia świata, z jej surowością i kontrastami, staje się symbolicznym tłem dla podróży bohaterki. Autorka opisuje te miejsce w sposób niezwykle plastyczny, ukazując jej dwie twarze – brutalność natury i transcendentalne piękno. Ta pustynia jest czymś więcej niż tylko scenerią; jest aktywnym uczestnikiem opowieści, niemal jak postać, która rezonuje z historiami ludzi i wydarzeń, jakie rozegrały się na jej terenie.

Fabuła zręcznie łączy historię miejsca z osobistą podróżą bohaterki, nadając książce warstwę głęboko humanistyczną. Duchy przeszłości – od indiańskich plemion, przez konkwistadorów, po współczesnych ekologów i naukowców – są jak wibracje pozostawione w czasie i przestrzeni. Ich obecność oraz interakcja z bohaterką prowadzi do refleksji nad tym, jak przeszłość wpływa na teraźniejszość i przyszłość. Sama autorka zdaje się sugerować, że czas nie jest linearny, lecz splata się w jedną harmonijną całość, co idealnie wpisuje się w teorie kwantowe o nieciągłości czasu.

Duchy w książce Iwony Gajdy symbolizują również pamięć, wyrzuty sumienia i emocjonalne nierozwiązane kwestie bohaterów. Przywoływanie zmarłych postaci oraz rozmowy z nimi pozwalają bohaterce konfrontować się z przeszłością, zrozumieć siebie i dokonać duchowego oczyszczenia. Duchy działają jako katalizatory zmian, przypominając o kruchości życia i znaczeniu więzi międzyludzkich. Są też metaforą dialogu wewnętrznego, pomagając bohaterce odkryć ukryte emocje i zyskać nową perspektywę na swoje życie i decyzje.

"Zmysły" to książka, która stawia przed czytelnikiem niełatwe pytania: kim jesteśmy w obliczu nieskończoności wszechświata? Czy nasze ograniczenia – zarówno cielesne, jak i zmysłowe – są przeszkodą czy szansą na głębsze zrozumienie rzeczywistości? Bohaterka, dzięki swojej transformacji, uzyskuje odpowiedzi, które jednak nie są jednoznaczne. Umiejętnie unika dydaktyzmu, pozostawiając przestrzeń na interpretację i refleksję.

Autorka odnosi się także do kwestii odpowiedzialności człowieka za świat, w którym żyje. Atakama, jako miejsce naznaczone działalnością człowieka – zarówno tą niszczącą, jak i twórczą – staje się alegorią naszej relacji z naturą. Duchy przeszłości przypominają, że każda decyzja niesie ze sobą konsekwencje, które mogą rezonować przez wieki. W ten sposób książka nie tylko eksploruje metafizyczne aspekty istnienia, ale także porusza tematy ekologiczne i historyczne.

Ta opowieść to również głęboko filozoficzna opowieść, która eksploruje ideę nieskończoności w wielu wymiarach – od nieskończoności wszechświata, przez nieograniczone możliwości percepcji, aż po nieprzewidywalne ścieżki ludzkiej świadomości. Gajda zadaje pytania, które pozostają w człowieku jeszcze długo po zakończeniu lektury: czy nasze życie jest jedynie fragmentem większej całości, która pozostaje poza zasięgiem zmysłów? Czy rzeczywistość, którą postrzegamy, to tylko interpretacja ograniczona przez biologiczne możliwości?

Iwona Gajda zręcznie prowadzi czytelnika przez pojęcia teoretycznej fizyki, takie jak natura czasu i przestrzeni, które w "Zmysłach" przestają być stałymi, a stają się dynamicznymi aspektami istnienia. Nieskończoność nie jest tu abstrakcyjnym pojęciem – to stan, w którym bohaterka zanurza się całkowicie, przełamując granice znanego. Dzięki temu Iwona Gajda zmusza czytelnika do zastanowienia się nad naszym miejscem w kosmosie i nad tym, czy w obliczu nieskończoności nasze indywidualne doświadczenia wciąż mają znaczenie.

Nie jest to jednak tylko intelektualna gra – "Zmysły" oferują również emocjonalne i duchowe doświadczenie. Pokazują, że nieskończoność to także akceptacja niepewności i otwartość na tajemnicę. Bohaterka, choć doświadcza wszystkiego i wszędzie, nie traci swojego "ja" – wręcz przeciwnie, jej podróż staje się celebracją jednostkowości w nieskończonym wszechświecie. To przypomnienie, że mimo ograniczeń, nasze życie jest częścią czegoś znacznie większego i bardziej złożonego.

Duchy przeszłości w książce to metafizyczne ślady, które bohaterka spotyka podczas swojej podróży po pustyni Atakama. Są one reprezentacjami ludzi i wydarzeń, które miały kluczowy wpływ na kształtowanie tego miejsca.

Indiańskie plemiona to przedstawiciele rdzennych mieszkańców pustyni, których kultura, wierzenia i codzienne życie pozostawiły trwały ślad w energetycznym pejzażu Atakamy. Ukazują one duchową więź człowieka z naturą.

Hiszpańscy konkwistadorzy i misjonarze jawią się jako postacie symbolizujące kolonialną przeszłość regionu, niosące zarówno cywilizacyjne zmiany, jak i zniszczenie lokalnych tradycji.

Współcześni naukowcy i ekolodzy jako duchy bardziej symboliczne pokazują związek między eksploracją naukową, technologicznym rozwojem a odpowiedzialnością za ochronę środowiska.

Te postaci nie są więc jedynie świadkami, lecz aktywnie prowadzą rozważania nad ludzkim losem z główną bohaterką, ukazując zarówno piękno, jak i mroczne strony historii człowieka. W ten sposób autorka ukazuje, jak przeszłość splata się z teraźniejszością oraz przyszłością w jednym, harmonijnym współistnieniu.

Dlatego czas w kontekście książki Iwony Gajdy „Hologramowy świat. Zmysły” jawi się jako dynamiczne i wielowymiarowe zjawisko, które przestaje być jedynie prostym, linearnym przepływem zdarzeń. Autorka, bazując na teoriach fizyki kwantowej i metafizyce, ukazuje czas jako element, który splata przeszłość, teraźniejszość i przyszłość w harmonijną całość, przypominając, że linearny charakter czasu jest jedynie iluzją – uproszczoną interpretacją ludzkiego umysłu ograniczonego biologicznymi zmysłami.

Czas w tej książce jest nieciągły, elastyczny, a jednocześnie wszechobecny – to fundament istnienia, który współtworzy rzeczywistość razem z przestrzenią, energią i świadomością. Dzięki przemianie bohaterki w istotę energetyczną czytelnik odkrywa ukryte warstwy czasu, które przenikają rzeczywistość. Staje się on niemal namacalnym bytem – nieskończonym w swojej strukturze, a jednocześnie podlegającym ludzkim emocjom, decyzjom i działaniom.

W tym ujęciu czas jest nierozerwalnie związany z przeszłością – duchy przeszłych wydarzeń i ludzi pozostawiają ślady, które wpływają na teraźniejszość oraz przyszłość. To swoista energia rezonująca przez wieki, jak w przypadku historii pustyni Atakama, gdzie dawne kultury, kolonialne dramaty i współczesne działania ekologów splatają się w jedno wielkie kontinuum. Ta koncepcja podkreśla, że czas to nie tylko jednostka miary, ale siła, która integruje i nadaje sens wszystkiemu, co istnieje.

Autorka sugeruje również, że czas może być narzędziem poznania – nie ograniczeniem, lecz kluczem do odkrycia prawdy o świecie. Jest niekończącym się cyklem, symbolem przemiany, który prowadzi do nieskończoności, jak symbol węża wpleciony w narrację. Bohaterka, doświadczając wszechobecności czasu, odkrywa, że jej "ja" istnieje jednocześnie we wszystkich wymiarach – w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, które splatają się w jedność.

Czas w "Zmysłach" jest zatem metafizycznym zwierciadłem ludzkiej egzystencji – nieuchwytny i wieczny, ale jednocześnie kształtowany przez nasze wybory i istnienie. To coś więcej niż mechanizm odmierzający chwile – to medium, przez które bohaterka, a za jej pośrednictwem także czytelnik, eksploruje nieskończoność istnienia i tajemnicę wszechświata.

Dość istotną rolę odgrywa też wąż w książce "Zmysły" jako wielowymiarowy symbol, który interpretuje się na wielu płaszczyznach – od mitologii, przez archetypy, aż po konkretne wydarzenia i emocje obecne w powieści. Wąż, będący w wielu kulturach znakiem przemiany, odrodzenia i nieskończoności, odzwierciedla zarówno podróż bohaterki, jak i strukturę samego wszechświata, który autorka przedstawia.

Wężowe motywy w powieści pojawiają się w kluczowych momentach, kiedy bohaterka odkrywa kolejne warstwy rzeczywistości. Jest on przedstawiony jako przewodnik, ale też strażnik – istota, która prowadzi bohaterkę przez ukryte wymiary Atakamy, przypominając, że każdy krok wiąże się z ryzykiem, a każda wiedza ma swoją cenę. W tym kontekście wąż symbolizuje dostęp do ukrytej mądrości, ale tylko dla tych, którzy są gotowi zmierzyć się z konsekwencjami.

Autorka zręcznie wplata w fabułę odniesienia do różnych mitów związanych z wężami. Wąż kojarzy się z Ouroborosem – symbolem wieczności i cykliczności, który idealnie wpisuje się w ideę nielinearnie postrzeganego czasu w powieści. To także nawiązanie do Księgi Rodzaju, gdzie wąż jest symbolem wiedzy i pokusy, co w kontekście "Zmysłów" może być interpretowane jako dążenie bohaterki do odkrycia absolutu, nawet jeśli prowadzi to do utraty wcześniejszych ograniczeń.

W "Zmysłach" zwierzę zdaje się również emanacją energii Atakamy – tej samej, która przenika bohaterkę jako fluid energii. Jest on jakby żywym przejawem pustyni, będącej istotną częścią fabuły. Wąż, zwinny i potężny, uosabia dynamikę zmiany oraz nierozerwalne połączenie życia i śmierci, początku i końca, które autorka konsekwentnie eksploruje.

Istota ta pełni również rolę lustra dla wewnętrznej transformacji bohaterki. Wąż symbolizuje jej przemianę – z ograniczonej przez ciało istoty w istotę energetyczną zdolną do nieograniczonej percepcji. Podobnie jak wąż zrzuca skórę, bohaterka uwalnia się od swoich ludzkich ograniczeń, by stać się czymś więcej.

Wąż jest zatem znacznie więcej niż jedynie istotą fabularną – to wielowymiarowy symbol wpisany w narrację, będący metaforą odkrywania, odrodzenia i nieskończoności. Jego obecność dodaje powieści warstw głębi i znaczeń, zachęcając czytelnika do własnej interpretacji tego, co oznacza przemiana i przekroczenie granic ludzkiej percepcji.

Nieco inaczej przedstawiana jest woda, która jawi się jako symbol życia, przemiany i nierozerwalnej więzi człowieka z naturą. W kontekście pustyni Atakama, która jest miejscem akcji, woda staje się synonimem nieobecności, pragnienia i ostatecznego znaczenia. Jej brak na pustyni uwypukla, jak kluczową rolę odgrywa w naszym życiu – zarówno fizycznym, jak i duchowym.

Woda to element, który definiuje granice między życiem a śmiercią, odrodzeniem i przemijaniem. W metaforycznym sensie może być postrzegana jako przejaw nieskończoności wszechświata, podobnie jak energia, którą bohaterka książki doświadcza w swojej transformacji. Woda, choć fizycznie nieobecna w surowym krajobrazie Atakamy, wydaje się przenikać tę opowieść jako tęsknota za harmonią i źródłem wszelkiego istnienia.

Można także rozpatrywać wodę jako energię – płynną, zmienną i dynamiczną – która przypomina węża, symbol odrodzenia i przemiany w książce. Tak jak pustynia kontrastuje z życiodajną naturą wody, tak nasza rzeczywistość, ograniczona pięcioma zmysłami, pozostaje jedynie cieniem pełni istnienia. Woda, niczym duchowe połączenie między wymiarami, staje się niewidzialną nicią łączącą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Nie sposób nie wspomnieć o warsztacie literackim autorki. Jej styl jest niezwykle precyzyjny, a jednocześnie pełen emocji. Opisy Atakamy są tak plastyczne, że czytelnik niemal czuje gorący piasek pod stopami i widzi niebo usiane milionami gwiazd. Z kolei autokrytyczne fragmenty, w których bohaterka analizuje swoje doświadczenia, są napisane z niezwykłą wnikliwością i delikatnością.

Autorka umiejętnie łączy elementy naukowe z literacką fikcją. Odniesienia do teorii kwantowych, holograficznej natury wszechświata czy metafizyki są przedstawione w sposób przystępny, ale nie upraszczający. Dzięki temu książka zyskuje na autentyczności i staje się intelektualnym wyzwaniem dla czytelnika.

"Zmysły" Iwony Gajdy to książka, która wymaga od czytelnika pełnego zaangażowania i otwartości na nowe idee. Jest to powieść, która balansuje na granicy literatury pięknej, science fiction i filozoficznego traktatu. Prowadzi czytelnika przez metafizyczną podróż bohaterki, ale jednocześnie zmusza do refleksji nad własnym życiem, nad naszym miejscem we wszechświecie i odpowiedzialnością za świat, który tworzymy.

Świat oczami Iwony Gajdy jawi się jako przestrzeń głęboko zanurzona w emocjach, wspomnieniach i refleksji nad tym, co ulotne, a zarazem fundamentalne w ludzkim życiu. Autorka postrzega rzeczywistość przez pryzmat zmysłów, które nie tylko pozwalają doświadczać świata, ale także nadają mu znaczenie i pomagają zrozumieć siebie.

To świat, w którym przeszłość przenika się z teraźniejszością, a wspomnienia mają moc kształtowania tożsamości. Gajda pokazuje, jak codzienność, pełna drobnych gestów i pozornie zwyczajnych chwil, może być nośnikiem głębokich prawd o człowieku. Jej spojrzenie na świat jest introspektywne, pełne wrażliwości i uważności na detale, które zwykle umykają w pędzie życia. Jednocześnie piętnuje tradycje rytualnych mordów na dzieciach stosowane w imię wielowiekowej tradycji. Buntuje się również przeciwko asymilowaniu rdzennych mieszkańców oraz odbieraniu im ich praw do odmienności narodowej i kulturowej.

Jednocześnie autorka zdaje się dostrzegać w świecie pewną kruchość i przemijanie, ale nie odbiera temu wartości. Przeciwnie – celebruje ulotność chwil, docenia ich znaczenie i wzywa do refleksji nad tym, co naprawdę ważne. Świat Gajdy to przestrzeń, w której emocje, pamięć i zmysły splatają się, tworząc wielowymiarową opowieść o człowieku, jego relacjach i poszukiwaniu sensu, w którym wszechobecna sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem współczesnego świata. Programuje rzeczywistość i nie pozwala na życie w zgodzie z naturą.

Biorąc pod uwagę powyższe symbole i nawiązania, trzeba stwierdzić, że „Zmysły” to pozycja, która imponuje bogactwem wyobraźni, głębią przemyśleń i literackim kunsztem. Stanowi nie tylko opowieść o eksploracji rzeczywistości poza granicami ludzkiej percepcji, ale także o poszukiwaniu sensu istnienia i harmonii w świecie pełnym kontrastów. Dla miłośników ambitnej literatury ta książka jest obowiązkową lekturą.

Moja ocena:

Data przeczytania: 2025-01-27
× 13 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Zmysły
Zmysły
Iwona Gajda
10/10
Cykl: Hologramowy Świat, tom 7

Zmysły są kluczem do zrozumienia świata, ale co się dzieje, gdy ich liczba i możliwości stają się nieskończone? Przemieniając się w fluid energii – najmniejszy byt tworzący wszechświat – bohaterka do...

Komentarze
Zmysły
Zmysły
Iwona Gajda
10/10
Cykl: Hologramowy Świat, tom 7
Zmysły są kluczem do zrozumienia świata, ale co się dzieje, gdy ich liczba i możliwości stają się nieskończone? Przemieniając się w fluid energii – najmniejszy byt tworzący wszechświat – bohaterka do...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Pozostałe recenzje @sylwiacegiela

Templarantis
Alternatywna historia i konflikt ideologii w świecie technologii i wiary

"Templarantis" to debiutancka powieść Pawła Horysznego, która ukazuje alternatywną historię świata, w której Templariusze, po nieudanej próbie ich unicestwienia w 1307 r...

Recenzja książki Templarantis
Stan nieważności
Między pozorem normalności a głębią emocjonalnych kryzysów

Katarzyna Kołczewska, znana z umiejętności subtelnego, a zarazem bezkompromisowego portretowania relacji międzyludzkich, w powieści „Stan nieważności” stawia przed czyte...

Recenzja książki Stan nieważności

Nowe recenzje

Erem
𝗦𝗽𝗼𝗱𝘇𝗶𝗲𝘄𝗮𝗷 𝘀𝗶ę 𝗻𝗶𝗲𝘀𝗽𝗼𝗱𝘇𝗶𝗲𝘄𝗮𝗻𝗲𝗴𝗼
@gala26:

Aldona Reich zaskarbiła sobie moją sympatię powieścią 𝐴𝑘𝑡 𝑡𝑟𝑧𝑒𝑐𝑖. Ta książka oczarowała mnie niezwykłą narracją, nietyp...

Recenzja książki Erem
Czemu zapłakałeś
"Jestem diabłem wcielonym? Czy też człowiekiem ...
@g.sekala:

"Jestem diabłem wcielonym? Czy też człowiekiem zagubionym? Do zła przez innych przymuszonym." Neort Cziwo Lotta samotn...

Recenzja książki Czemu zapłakałeś
Uwierz jej
Skomplikowane życie Antonii
@emol:

„Uwierz jej” thriller psychologiczny, którego autorem jest Max Czornyj, jest historią młodej kobiety - Antonii. Antonia...

Recenzja książki Uwierz jej
© 2007 - 2025 nakanapie.pl