Na początku zapoznając się autorstwa Pani Małgorzaty Niemiec - Knaś pt. Metoda projektów w nauczaniu języków obcych zadałam sobie pytanie następującej treści: Czy ja mogę nauczyć się języków obcych za pomocą metody projektów? Kiedy skorzystałabym z tej metody nauczania?, Co najbardziej sprawiło mi trudność podczas nauki metody projektów ?
Podstawą nauki języka są umiejętności posługiwania się nim. Języka komunikacji czy języka obcego uczymy się każdego dnia. Wydawnictwo Impuls zaprezentowało pedagogiczną nowość jeśli chodzi o nowe sposoby kształtowania nauki języków obcych.
Jako odbiorcy mamy wrażenie, że nie znamy codziennego języka , boimy się komunikacji. Ta książka uświadamia nam, że nie ma konieczności obawiania się o pewne niedogodności językowe. Warto od czasu do czasu spróbować pobawić się za pomocą zabaw językiem polskim lub obcym.
Im większa będzie zastosowana komunikacja codzienna języków polskiego oraz obcego poprzez naukę tj. języka angielskiego, niemieckiego, włoskiego, hiszpańskiego wówczas poczujemy ,że posiadamy chęci do nabierania pewności siebie i poznawania siebie samego od strony poznawczej w drodze do lepszej drogi do edukacji w komunikacji.
Autorka przedstawiła IV rozdziały następującej treści:
I: Ogólna charakterystyka nauczania projektem
II: Zastosowanie metody projektów w praktyce
III: Metody projektów w nauczaniu języków obcych
IV: Typologia zadań projektowych
Najważniejszy jest cel w osiągnięciu sukcesu do stosownego nauczenia się. Z powodu braku dostępu do komunikacji codziennej nie jesteśmy w stanie nauczyć się podstawy języka obcego.
W nauczaniu języka obcego konieczne jest doświadczenie , które pomogło nam we wcześniejszych latach zapamiętać najważniejsze informacje dostosowane do dowolnej metody nauczania, analiza metod nauczania.
Praca na zasadzie metody projektów pozwoli lepiej poznać ucznia oraz pozwoli spojrzeć inaczej na pracę nauczyciela względem doboru odpowiednich sposobów nauczania od strony metodycznej. Metoda ta pozwala sprawdzić czy jego umiejętności nauczyciela są adekwatne do zastosowania odpowiednich działań: zapoznanie potrzeb ucznia mającym związek z jego posiadaną dotychczasową wiedzą oraz sprawdzenie czy posiadana wiedza nie stwarza mu problemów wyrównując odpowiedni i dopasowany poziom do jego posiadanej wiedzy.
W pierwszym rozdziale autorka przedstawia rys metody projektów. Dokładnie i precyzyjnie opisuje zarys i nauczanie metody projektem oraz zapoznaje czytelnika z historią powstania tej metody, jakie kraje ją zapoczątkowały korzenie projektu. Dzięki temu tworzą się walory naukowe edukacji poprzez udoskonalenie słowa „projekt”. Określa się cel, etapy.
Teoria, doświadczenie, wiedza stanowią elementy metody projektów nauczania na każdym z jej poziomów w drodze do uzyskania dobrego efektu pozytywnego wiedzy.
Rozwój w tej metodzie miał konstruktywny punkt odniesienia do procesów poznawczych. Poznanie wiedzy indywidualnej uczni ów, zwrócenie uwagi na techniki uczenia, współpraca nauczyciela i ucznia stanowią opis metody projektów jako koncepcje i definicje.
Metoda projektów- idealna droga w kształceniu.
Projekt jako metoda skierowana jest na działanie formy zajęć lekcyjnych
• otwartość i działanie na lekcji
• cechy projektu jako metody otwartej na działanie
Projekt jako działanie wspierające autonomię
• autonomia w procesie uczenia się i nauczania
• autonomia uczenia się w projekcie
II rozdział dotyczył zastosowania metody projektów w praktyce, a w szczególności czasu trwania i zakresu projektów w szkole.
Istotne są założenia lekcji projektowej
• Warsztatowy charakter przestrzeni projektowej
• Nauczyciel jako moderator
• Dynamika pracy w grupie
Korzyści i granice metody projektów
• Interdyscyplinarność, a projekt
• Metoda projektów szansą dla nowej szkoły
• Granice metody projektów
III rozdział obejmuje : Metody projektów w nauczaniu języków obcych.
Istotne są tutaj zasady psychologii kognitywnej i konserwatyzm języków obcych tj: założenia aktywizacji drugiego języka, a nauczania projektem, cele i treści działania projektowego na lekcji języka obcego, propozycja modelu projektu w nauczaniu języków obcych.
IV rozdział ma związek z typologią zadań projektowych. Istotna jest tutaj charakterystyka zadań projektowych na lekcji języka obcego, zadania typu projektowego.
Uwzględniamy tutaj zadania następującego rodzaju: małe projekty, praca projektowa z tekstem, pisanie z tekstem, kreatywne mówienie, lekcja gramatyki jako projekt, projekty zorientowane na rozwiązywanie problemu, przedstawienia teatralne, projekty skierowane na rozwój kompetencji interkulturowej w tym: projekty, wywiady, autentyczne spotkanie z rodzinnym użytkownikiem języka docelowego , wymiana młodzieży jako projekt.
Czytelnik uzyska wiedzę z zakresu zajęć projektowych mam tu na myśli strategie, słownictwo językowe, sposoby uczenia się, sprawność językową , techniki poznania słów kluczowych oraz znaczenie słów, komunikacja , tłumaczenie słów.
Motywacja to dobry sposób służący poznaniu działania oraz nowym metodom nauczania w przysposobieniu nauki języków obcych.
Szczególną uwagę zwróciłam na rozdziały II, III. Pani Małgorzata opracowała tabele, które stanowią pozytywny przekaz wiedzy z zakresu przyswajania wiedzy oraz jaki metodami omówione są zagadnienia. Wspomniała, że warto uczyć się języków obcych pod nadzorem nauczyciela, w grupie., poprawianie się wzajemne ma na celu wychwycenie błędów uczniów jak i nauczycieli.
Odpowiednie słownictwo językowe , wymiana językowa, praca w zespole, wspólny dialog, notatki, opowiadanie posłuży jako praktyczny przekaz wiedzy posłuży pozytywnie każdemu czytelnikowi.
Zapoznanie się z tą książką pozwoli lepiej zrozumieć Tobie czytelniku, uczniu, nauczycielu, że warto uczyć się języków obcych każdą metodą poznając przy tym historię związaną ze słownictwem, kulturą oraz odpowiednim jego nazewnictwem.
Książka autorstwa Pani Małgorzaty Niemiec- Knaś pt. Metoda projektów w nauczaniu języków obcych napisana jest językiem zrozumiałym , zawiera 102 strony, miękka oprawa.
Warto zapoznać się z tą książką wydana przez Wydawnictwo Impuls.