Podstawowe pytanie, na które Autorka poszukuje odpowiedzi, dotyczy znaczenia twórczości (artystycznej) dla życia/biografii absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (traktowanych jako reprezentanci osób instytucjonalnie związanych z twórczością). Jest to pytanie o tyle nowatorskie, że nie odnosi się ? jak to ma zazwyczaj miejsce w literaturze ? do życia uznanych twórców, ani nie koncentruje się na wytworach artystycznych badanych osób. Mówiąc najogólniej, Kamila Lasocińska postanowiła zrozumieć fenomen twórczego życia i przyjęła, że będzie on dostępny poznaniu poprzez analizę i interpretację biograficznych wypowiedzi absolwentów uczelni artystycznej. (...) Czy Autorce udało się zrealizować ambitne zadanie, które sobie postawiła? Czy udało jej się zrozumieć fenomen twórczego życia? Udało jej się, bez wątpienia, wydobyć istotne aspekty tego nadzwyczaj złożonego zjawiska i należy to uznać za sukces, trudno bowiem wyobrazić sobie skończony, to znaczy wyczerpujący opis twórczego życia. z recenzji prof. Danuty Urbaniak-Zając